Alla inlägg den 14 oktober 2011

Av Ewa - 14 oktober 2011 14:30

SATS och den här gången blev det ett skönt träningspass med några ökningar. Jag har nu strukit "lårmaskinen" för knänas skull och jag använde inte cross-trainern utan löpbandet och jag har - 3 timmar senare - inte det minsta ont i knäna!


För första gången i mitt liv gick jag nära ett löpband, jag klev till och med upp på löpbandet och för att utmana mig själv ännu mer, så startade jag löpbandet. Oooo.... Det tog 5 minuter att vänja mig vid att gå på ett och samma ställe samtidigt som underlaget rörde sig; en helskum och ologisk upplevelse. När jag hade vant mig vid det, så gällde det att hitta rätt tempo och jag förstår nu Sim-arna som ramlar och slår sig rejält de första gångerna...... Efter ytterligare 5 minuter, så hade jag hittat rätt hastighet som var 5 kilometer i timmen och det kändes som min vanliga raska promenadtakt och det körde jag i 20 minuter. Det blev sammanlagt 30 minuter på löpbandet vilket inte kändes det minsta tråkigt (snarare spännande) eller jobbigt eller ens flåsigt för är det något jag är bra på, så är det att promenera!    Det ger en rejäl kick att pröva på något nytt! Nästa skumma upplevelse var när bandet stannade, men det fortfarande kändes som att underlaget rörde sig. Lite yrsligt faktiskt. Jag var ordentligt trött i benen dels på grund av det ovana i att gå på ett löpband och dels för att jag hade MBT-skor vilket ger kroppen en omgång som vanliga skor inte ger. Sammanfattning: 10 minuters uppvärmning genom att promenera från Centralen, 55 minuter styrketräning och ca 20 minuters MBT-promenad (vilken kommer att bli 30 minuter sammanhängande när jag har vant mig vid bandet) och det är inte så illa!


Jag hade mina andra vinter-MBT idag, de med blixtlås och jag hade glömt hur sköna de är!

 


Jag läste en tänkvärd sak i "Ensamma hjärtan....": "Min mamma brukar alltid säga att man ska betrakta sina problem som om de vore ens bästa väninnas i stället för ens egna och inte vara för hård mot sig själv. Som när jag blir förbannad på mig själv för att jag aldrig kan bli med barn - då brukar jag tänka att om det gällde en kompis skulle jag säga åt henne att ta det lugnt och se tiden an. Och inte ta det som ett personligt misslyckande.......".  Alla de gånger som jag blir arg och besviken på mig själv för att jag inte orkar så mycket som jag skulle vilja trots att det finns förklaringar till det - då ska jag använda mig av den här metoden och sluta vara så dj-a hård mot mig själv eftersom jag inte mår bättre av det och eftersom det definitivt inte får mig att orka mer.


Träningsbyxorna var för små och måste bytas vilket tar ett par veckor......


Fredax-fridens.


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards