Alla inlägg under juli 2009

Av Ewa - 24 juli 2009 15:46

....blev riktigt långt. Längre än jag hade räknat med och mot slutet kände jag mig stressad eftersom vi skulle iväg till IKEA, så efteråt kom jag naturligtvis ihåg så'nt jag hade glömt att skriva om!


Jag befinner fortfarande i ett sorts positivt chocktillstånd som kommer sig av att jag gick omkring i mina Scholl-sandaler HELA gårdagen UTAN att bli trött i fötterna. UTAN att få ont i vare sig knän eller höfter. Det är, ta mig tusan, magi för mig! Sedan jag köpte mina första MBT-skor för ett år sedan, så har jag inte kunnat gå några längre sträckor i 'vanliga' skor utan att det har straffat sig, men de här Scholl-sandalerna...... Jag fick köpa dem till halva priset, men även om jag hade betalat fullt pris (899 kr), så hade de varit värda vartenda öre!


Pär och jag åkte till Clas O i Skärholmen (det börjar bli tjatigt...) och köpte ett sista långt hyllplan till vardagsrummet som kommer att sitta allra högst upp, som ett tak tillsammans med 2 kortare hyllplan och som - inbillar sig Pär - kommer att dölja väggskenan som hela kalaset hänger på. Vi får väl se. Sedan IKEA som inte känns fullt så tjatigt, men det är väl för att den affären är MYCKET roligare än Clas O (även kallat 'Gubbdagiset'). Ramar till Pärs foton (Annie: jag blev förvånad över att det fortfarande fanns så många kvar att välja mellan med tanke på hur ofta du har varit där och inhandlat ramar den senaste tiden. ;-) ), en kudde till nya soffan (jag vill egentligen köpa många fler, nya, fräscha), en måttsats eftersom de vi har hemma är så pass ofräscha att det inte känns som det är någon idé att diska dem samt 2 Knubbig-lampor (bilden till höger) som ska stå i hyllan ovanför TV:n. Utanför IKEA såldes kantareller som vi köpte och som jag ska steka i smör och peppar till middagens kassler.


Förresten, så åkte jag aldrig till SATS idag, men det hade ni kanske redan listat ut. Jag var för trött. Det känns ganska mycket i benen att jag tillbringade en stor del av gårdagen i ett par skor jag inte är van vid.


Idag är det ilske-väder, tycker jag. Bastufuktigt och varken varmt eller svalt. Jag blir inte svettig av att röra på mig utan täcks av en våt hinna. Äckligt! Den här sortens väder gör mig irriterad och okoncentrerad och trött och klibbig och...... och....... och AARRRRRRGH!!! "Rör mig inte!" "Sitt inte så himla NÄRA!" "Låt mig va' ifred!!" osv osv. De nattsuddare som satt uppe efter 21 igår kväll dvs. alla utom jag, kunde tydligen vittna om ett rejält skyfall och det var väl det skyfallet som det grå molntäcket hade hållit inne med hela långa dagen. VAR ÄR ÅSKAN??!


Fridens.

Av Ewa - 24 juli 2009 09:50

Igår gick jag och lade mig klockan 21 och sov före halv 22. Därför blev det inget inlägg igår kväll.


Igår gick Elin och jag hemifrån klockan 10. Morsade på två av Målarmännen som arbetar med det sista huset. Det var inte mycket folk på perrongen, men i tåget var det desto mer. Vi hittade två sittplatser i alla fall. Inne i Stockholm var det full rulle och jag kände mig lätt chockad efter att ha varit ensam hemma i en dryg vecka och inte träffat andra människor än Konsum-folket. Ett kompakt och grått molntäcke hängde över oss hela dagen och det var väl tack vare att jag hade med paraplyet i (min nyaste!) väska, som det inte kom en enda droppe, men det var klibb-klibb-klibbigt med några svala fläktar - äckelväder! Apoteket var första hållplats med inköp av ansiktsomhändertagande mirakelmedel (inte anti-rynk tjafs för så'nt tror jag inte på), järntillskott ("Inte med 'hj' då? skämtade min älskade dotter), tandomhändertagande nödvändigheter som borstar och tråd. Sedan strosade vi igenom Åhléns i en halvhjärtad jakt på en väska till Elin som hon kan ha när gymnasiet börjar om mindre än en månad. Inget napp, men jag köpte en CD-bok som belöning för de försvunna kilona ("Hypnotisören" av Lars Kepler med Peter Andersson som uppläsare). Vi snirklade oss fram längs Drottninggatan till Body Shop där jag förnyade mitt medlemskap och som tack fick köpa en valfri produkt till halva priset, så jag valde deras hårinpackning med vallmofröolja. Innan vi gick där ifrån, så var jag tvungen att plåstra om en tå som var på väg att bli illa tilltygad av 'tå-avskiljaren' på mina fantastiska sandaler. Upp längs G:a brogatan till hötorget och Sergel-bion där jag hämtade ut våra förbeställda biljetter till Harry Potter & Co. Jag snikade till mig ett toalettbesök oxå. ;-) Sedan hasade vi längs Sergelgatan (Elin köpte en tok-billig tröja hos Gina Tricot) ned under Sergels torg och vidare genom Sergelgången till Glitter där Elin utökade sitt juvelförråd medan jag gjorde om tå-plåstringen som inte hade hållit vidare värst. Jag har en pyttig necessär i väskan med diverse plåster och värktabletter. Ett impulsivt dyk in på Gallerix där jag hittade en yttepytte älg på en ögla som visade sig vara ett sk. mobil-smycke. Jag gillar älgar! Hos Pocket Shop inträffade något sällsynt: jag köpte ingenting! Kors i taket och notering i almanackan. Guldfynd hade rea precis som alla andra affärer och Elin köpte ett armbandsur i überguldig metall och med fuskdiamanter - lätt bling-bling-varnin utfärdad! -  som var läcker! Vid det här laget kurrade våra magar och blodsockret var nere på gnäll-nivå, så vi gick till McDonalds vid Hötorget, men jag passerade avsiktligt det marknadsstånd där en äldre, trevlig herre står och säljer plånböcker. Min stora busschaufförsplånka har varit trasig i närmare ett år och den äldre, trevlige herren hade en liknande som jag köpte för endast 200 pix - äkt-äkta skinn det kändes på lukten. Sedan åt vi och det smakade smaskens! När jag stod vid sidan av kön och väntade på våra kycklingburgare, så tog kassatjejen emot beställningen från 2 engelsktalande sluskiga killar och när hon ställde frågan: "Anything else?", så svarade den ena killen: "Your phonenumber." Hon gav honom en avfärdande blick och han lade till att, visst, det var ett dåligt skämt. "Töntvarning!!!" skrek jag tyst för mig själv. Han har sett för många filmer med epiga klichérepliker. Han var inte snygg eller ens söt. Om han åtminstone hade varit fräsch! Kompisen hade piercat ena näsvingen med en spik.  Nåväl..... Vi åt i lugn och ro och gick sedan till Caramella där jag förköpte mig på plockgodis, men även en flaska kolsyrefritt vatten som jag kunde mumsa på respektive klunka av under filmens gång. Pär fick oxå påse. Vi satt på en bänk och pratade och tittade på folk medan vi väntade på att filmen skulle börja. Det var väääääldigt skönt att få sitta ned om man säger så. ;-)  Vi fick ögonen på en kille i 23-årsåldern som sålde biljetter och godis. Till att börja med kollade vi in honom för att han var söt, men sedan upptäckte vi att han verkligen var service-inriktad! Det spelade ingen roll om det var en barnfamilj eller ett pensionärspar för han var lika trevlig mot alla och inledde alltid med ett "Tja!" och ett leende. Tiden gick och det kom mer och mer folk och till slut kunde jag bara se toppen av hans skalle i folkhavet medan han höll humöret uppe. Så var det då filmtajm! Nya stolar i salongen och de var väldigt bekväma. Jag satte mig och blev sittande så nästan hela filmen. Föreställningen var fullsatt och just den salongen är den största. Filmen då? Den var kanonbra!! Ren njutning i 2 och en halv timme. Tiden bara flög förbi. Men varför, av vilken anledning brändes Kråkboet ned???


När vi kom hem slet jag av mig de klibbiga kläderna och bytte till torra, gjorde en kanna te och såg 2 avsnitt av "Kalla fötter" och se'n - TJONG! PANG! - blev jag trött. Jag ville utnyttja tröttheten innan den gick över, så jag släppte allt jag hade för händer och gick och lade mig dirrrrrrekt. Enligt Pär har jag snarkat, pratat och sparkat, men jag känner mig utvilad. Jag var på toaletten vid 2 och sov sedan till 8.


Nu ska min gubbe och jag åka till bl.a IKEA.


Fridens.

Av Ewa - 22 juli 2009 21:28

Jag hade mina sandaler en längre stund idag och de är suveränt sköna med tanke på att de inte är MBT-skor, men Scholl är väl ett annat ord för kvalité.

Vardagrummet är färdigt; bara småfix kvar.

Alla DVD-filmer fick plats mycket bättre än med Billy-hyllorna.

I morgon - Harry Potter - årets enda biobesök.

"Kalla fötter" är en BRA serie.


Fridens.

Av Ewa - 22 juli 2009 18:34

Nu är alla hyllor på plats i vardagsrummet och det blev ju så himla bra! Snygg oxå! Luftigt nu när ingen hylla står direkt på golvet. Det bästa är att det finns gott om utrymme för fler filmer.... ;-)  Hyllorna i Min Hörna är oxå på plats och jag ska bara fixa det allra sista med vad som ska ligga i vilken låda och på vilken hylla, men det blir himla bra det med. *nöjd suck*



Ser ni den röda ryggsäcken som står för sig själv? Det är min SATS-rygga och på fredag bär det av till gymmet för nu känner jag att jag måste börja träna upp musklerna i, framför allt, ryggen. Ryggan är packad och klar. :-)


I övrigt har dagen flugit förbi. Inte smugit utan flugit. Efter frukosten åkte vi till Clas O i Skärholmen och köpte de sista hyllplanen och sedan drog vi vidare till Coop för veckohandlingen. Till lunchen såg Elin och jag "Den lilla sjöjungfrun" och det var första gången jag såg den med engelskt, och därmed mindre gapigt, tal. Den är ju BRA - skön musik! Pär och jag pysslade med hyllorna resten av tiden fram till middaxdax. Snart ska jag göra te som jag är väldigt sugen på nu.


I morgon......i morgon......i morgon ska jag ÄNTLIGEN se "Harry Potter och halvblodsprinsen"!!! Ålrajt! Elin och jag ska gå i lite affärer först och så äta lunch, men sen..... 2 och en halv timme magi. Ooooo, till det behövs godis!! Det får bli en avstickare från LKHF för en dag. Ålrajt igen!!


Fridens!

Av Ewa - 21 juli 2009 21:42

"Damernas detektivbyrå". Filmen vill säga.

I kväll slapp jag natta grisarna utan Elin kröp omkring på golvet för att valla in eller fånga in dem.

I morgon behöver jag inte ge dem frukost för det gör Pär. :-)

Jag fick hälsa på grannens Golden igen - lycka!

Nu när Pär är hemma, så kan vi äntligen avsluta hyll-monteringen i vardagsrummet.


Fridens.


Tindra fyller 5 år idag!

Av Ewa - 21 juli 2009 14:56

Jag har sett en Må-bra-film! "Damernas detektivbyrå" som bygger på böckerna av Alexander McCall Smith. Den går som serie på Canal+, men jag följer inte den eftersom jag inte har någon uthållighet för serier i direktsändning, så att säga, utan vill ha dem på DVD. När jag kollade upp om serien finns på DVD, så hittade jag långfilmen för 99 kr hos Discshop. Jag har den första boken i serien om Mma Ramotswa, men jag läste aldrig ut den. Böckerna som sägs vara så otroooooligt bra, men jag tog den inte till mig. Det enda jag minns är att det var ett fasligt drickande av rooibos-te. :-P  Filmen däremot.... DÄR finns de färger, den värmen och den originalitet som böckerna sägs innehålla! Mysiga människor med stillsam humor och stark moral. Härligt! I inledningen av filmen berättar hon hur hennes pappa lärde henne tålmodighet och man fick se hur hon satt helt stilla - länge - tills en surikat satte sig på hennes huvud. Avundsjuk!!


Fridens.

Av Ewa - 20 juli 2009 21:42

Yrseln är borta.

Det var bra att det inte fanns några måsten med tanke på yrseln.

Jag har nattat grisarna för sista gången på ett tag.

Jag har gett grisarna frukost för sista gången på ett tag.

Fortsatt  viktminskning om än liten.


Fridens.

Av Ewa - 20 juli 2009 09:34

Idag fick marsvinen vänta ända till kvart i 9 innan de fick frukost. Jag är trött och hade svårt att komma ur sängen. Det känns inte som om jag har sovit bra; konstiga och äckliga drömmar (fluglarver....). Tung i huvudet och yr. Riktigt yr. Jag vet att man ska ta yrsel på allvar, men att ringa till vårdcentralen för att prata med en sköterska och kanske, kanske få en akuttid till läkare är inget alternativ känns det som. Det blir så bökigt alternativt dyrt (läs: taxi) att ta sig dit. Det är enklare att ta det riktigt lugnt i stället. Sova lite mer, kanske. Dricka vatten och vattenvarianten te.


I morgon kommer Pär och Elin hem igen och även om det blir trevligt med sällskap, så är det i första hand hjälpen med marsvinen som jag ser fram emot. Så är det.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards