Alla inlägg den 16 juli 2009

Av Ewa - 16 juli 2009 19:42

Den här seeeeeeega dagen är snart slut.

"Det är nyttigt att ha tråkigt."

Det kommer sällan 2 så'na här dagar efter varandra.

Jag har sluppit huvudvärk idag.

I morgon har jag en möjlighet att komma hemifrån - SATS.


Fridens.

Av Ewa - 16 juli 2009 16:00

Jag har precis sett "Amadeus" som var en av filmerna i min dröse. 2 timmar och 45 minuter utan eftertexter och annat trams. Tiden flög förbi. Det har den gjort varje gång jag har sett den. Makalös film! Den fick 8 Oscars och jag minns att jag satt i köket då jag fortfarande bodde hemma och såg Oscars-utdelningen på vår lilla vita extra-TV. Det är den enda Oscars-utdelningen som jag någonsin har sett för jag har inte tålamod för den sortens utdragna ceremoniella föreställningar. På den tiden, början av 1985 (?), så kom inte filmerna till Sverige lika fort som de gör nu för tiden och det tog ännu lite längre tid innan de kom till Kiruna, så när utdelningen visades hade "Amadeus" ännu inte kommit till min avlägsna hemort. En enda liten reflektion: kulturen av idag existerar på tuffa villkor vad gäller pengar och annat, men en opera eller en pjäs läggs åtminstone inte ned beroende på hur många gånger kejsaren gäspar. I filmen gäspade kejsaren en enda gång och operan lades ned efter endast 9 föreställningar. Hade kejsaren gäspat TRE gånger, så hade det inte blivit mer än just den föreställningen. "Det är.....hur ska jag uttrycka det?  För många toner! Det är för många toner!" tyckte kejsaren när "Figaros bröllop" var slut.


Fridens.

Av Ewa - 16 juli 2009 08:39

Idag kom jag ur sängen strax efter 8. Jag väcktes av Målarmännen och deras radio, som de har på maxvolym, före 8. Jag sover med öppet fönster och, eftersom jag är ensam hemma, utan öronproppar. De har en lokal radiostation inställd med töntiga reklamavbrott och en salig blandning av låtar. Det är helt ok att lyssna på även om det är ofrivilligt, men inte före 8 på morgonen..... Faktum är att min kropp hade sovit färdigt. Det finns förmodligen någon av de boende som har klagat på detta poppande på radion eftersom det alltid finns de som ska klaga för klagandets skull, men mig gör det inte så mycket. Jag tillbringar en stor del av dagen i köket och där hörs det inte. Jag tror att Målarmännen ligger före i tidsplaneringen. Det var beräknat att de skulle vara här även hela augusti månad, men nu målar de det tionde och sista huset och det är bra jobbat med tanke på hur ihärdigt det har regnat ibland! Det kommer att bli tomt utan dem....


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards