Alla inlägg den 30 november 2014

Av Ewa - 30 november 2014 20:55

Det är en knapp månad sedan jag gick med i FB och jag har redan gått ur 2 av de grupper jag sökte in i. Den ena gruppen var en "ångestgrupp" och jag hade mina misstankar om att den skulle kunna bli väl deppig och jag fick rätt, så den gick jag ur efter bara några dagar. Den andra gruppen, Anomyma Språkpoliserna, gick jag ur igår. När jag hittade gruppen blev jag upplivad av att det finns fler som är som jag, som bryr sig om det svenska språket och som anmärker på allt och alla. Igår blev jag plötsligt kräkfärdig på dem och gick ur. Det blev för mycket, för koncentrerat. Att skriva ett inlägg där var som att kasta sig ned bland pirayor. De hugger efter allt som avviker. I beskrivningen av syftet med gruppen står det att alla anmärkningar görs med "glimten i ögat" och att det är mitt eget problem om jag känner mig kränkt. Det säger jag inget om. Jag gick med av fri vilja och gillar jag inte spelreglerna, så behöver jag inte vara med. Igår frågade jag vad medlemmarna tror är rätt när det gäller webbsidor: loggar man in en sida eller hos en sida. De är väldigt villiga när det gäller att besvara frågor och jag förstår att man loggar in "på" en sida, det är logiskt. Det som fick mig att tröttna var en medlem som i stället för att svara på frågan anmärkte på att jag hade skrivit "web-sida". Medlemmen skrev bara att det var fel, inte på vilket sätt. Lite längre fram i diskussionen framgick det att medlemmen hatar bindestreck. Om man inte hela tiden lägger till en smajlis för att betona ironi eller sarkasm blir det omöjligt att ta allt med "glimten i ögat". Suck. "Jag ber allra ödmjukast om ursäkt..." var det sista jag skrev och när jag såg att diskussionen hade dött ut gick jag ur gruppen.


Den korrekta stavningen är tydligen webbsida vilket jag tycker är märkligt eftersom "web" - det världsomspännande nätet som det syftar på - inte stavas med 2 b:n. Jag valde bindestreck eftersom "web" är engelskt och "sida" är svenskt. Man brukar väl undvika 3 konsonanter efter varandra så långt det är möjligt. Det är min åsikt.


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards