Direktlänk till inlägg 19 mars 2010

Aktiv dödshjälp

Av Ewa - 19 mars 2010 12:02

Hur kan man vara emot dödshjälp?

Hur kan man tycka att en människa ska hållas vid liv till varje pris??

Hur kan man tycka att livskvantitet är viktigare än livskvalitét???


DN skriver om en 31-årig totalförlamad kvinna som är tvungen att vända sig till socialstyrelsen för att be om lov att få avsluta sitt liv. Vi har inte aktiv dödshjälp i Sverige och jag tycker att vi borde ha det. Jag tycker inte att man kan kalla det att leva när allt sköts med maskiner. Det är inte livskvalitét! I Schweiz finns dödhjälp. Likaså i Holland. Jag läste "En sorts kärlek" av Ray Kluun som är en självbiografi. Ray Kluuns fru var dödligt sjuk i cancer och vårdades hemma och när det blev olidligt och varje dag var en plåga, så ringde de sin husläkare som hjälpte hans fru att avsluta sitt liv. Det är så det ska vara!


När någon sitter vid en anhörigs eller väns dödsbädd, så tror jag att det är själviskheten som träder in när man inte vill att den sjuke ska dö. Det är mycket värre för den som blir kvar. För den som ska fortsätta sitt liv med saknad och minnen. Kanske uppfattas aktiv dödshjälp som en sorts självmord? Att den som är sjuk lider så pass mycket att inte ens de efterlevande kan få personen att vilja vara kvar. När man är sjuk, när man mår fruktansvärt dåligt, så har man inte förmågan att ta till sig de vanliga glädjeämnena. Det enda man vill är att få sluta må dåligt, att få sluta ha ont eller vad det nu handlar om. Aktiv dödshjälp är en kärleksfull och osjälvisk handling.


Jag har länge känt starkt för det här ämnet och det är ett rent sammanträffande att jag tar upp det när jag själv mår så dåligt.


Fridens.


 
 
cici

cici

19 mars 2010 12:35

Det er et veldig vanskelig spørsmål du stiller, og et veldig vondt et..
Selv ville jeg ikke likt å bli holdt i live dersom leger sier det aldri er håp om et godt liv uten maskiner. Men dersom det var mine barn som lå der...da ville jeg nok ventet i det lengste.
Jeg er ingen tilhenger av livsforlengende hjelp, når alt håp om å puste/leve uten maskiner er ute.
Å slutte å gi medisiner som bare forlenger livet med noen dager når pasienten er terminal er noe annet, og ikke aktiv dødshjelp.
Man må kunne godta at livet er slutt også, det er bare naturlig.

http://cici.bloggplatsen.se

 
Elin

Elin

19 mars 2010 15:55

Jag håller med dig! Fast det visste du redan... ;)

http://fundringarsdotter.bloggplatsen.se

 
Budda

Budda

20 mars 2010 16:24

Läste bara till mening 2. Förstår precis.
Jag håller med dig (tror jag utan att ha läst allt).
Blir mörkrädd.*illamående av vissaläkarerfarenheter*

Vet du, i bland blir det så tokigt med kläderna.
Ett tips:
Har du kikat på www.klingel.se?Fick tips av kollega tidigare i veckan. Fick känna på hennes fina dubbelstrechbyxor.
Hon är sååå nöjd. Hon är stor, inte så lång med stor nertill och kraftiga armar. Jag skall kika nämare när jag har pengar. :)


Undrar hur det funkar för BjörnFerry....

Finns magasinet att köpa i handeln? Eller gäller prenumeration?

Kram till dig.

http://www.budda.bloggplatsen.se

 
Jag själv

Jag själv

20 mars 2010 16:55

Budda: jag vet inte om tidningen finns i handeln. Jag fick tips om att den skulle börja ges ut och valde prenumeration direkt!

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards