Direktlänk till inlägg 28 juli 2013

Rutiner på gott och ont

Av Ewa - 28 juli 2013 15:40

Marsvinens frukostlarm var satt på klockan 5 och vår lilla hyresgäst fick sin lilla morot då oxå.

Jag lade mig igen och sov till 9 då jag var på toaletten och även startade dagens första tvättmaskin.

Jag lade mig igen, men hade svårt att somna och precis när jag började fundera på om jag inte skulle stiga upp, så åkte korpgluggarna ihop.

Klockan var 10 i 11 när jag vaknade igen och det dröjde ytterligare 1 halv timme innan jag steg upp och då hade jag aningens dåligt samvete med tanke på alla djur som jag har ansvar för.

Jag tittade in hos Selma: inget hö och nästan inget vatten.

Tyst, men ack så effektivt, fördömande.

Hos Sylvan var läget det samma, inget hö och nästan inget vatten.

"Du menar att de betalar för att jag ska få bo här?"

Hos marsvinen var höet oxå slut, men det fanns gott om vatten och eftersom klockan nästan var lunch, så sa de vad de tyckte och de kör inte med tyst fördömande......

  

Selma fick hö och nytt vatten.

Marsvinen fick nöja sig med hö i väntan på maten.

Hos Sylvan var jag tvungen att byta ut det ofräscha spånet innan hon fick hö och nytt vatten.

Lugnet infann sig.

  

Sedan fick jag tumla första maskinen och starta den andra.

Söndag innebär att orkidéerna ska vattnas. Det har varit väldigt varmt i veckan, så de fick en rejäl rotblöta.

Söndag innebär stortvätt och tvättmaskinen går nonstop till sent ikväll.

Söndag innebär burstädning och eftersom ordinarie städare mullar runt i fjällen och reserven är i Umeå, så fick jag göra det.

Jag har haft lite för mycket idag i förhållande till temperaturen och för att det ska kännas bra, men rutiner ger mig fokus och stabilitet och trygghet och jag behöver de för att fungera.

Det är klart att jag skulle kunna tvätta en annan dag eller så kanske burstädningen kunde skjutas upp, men om jag ruckar på något så ruckar det i sin tur på något annat vilket får mig i obalans.

Det är rutiner på gott och ont.

Något som jag kan rucka på utan att det rubbar balansen är disken. Den tar jag i morgon.


Just nu är det Sylvan som får sträcka på benen här i köket och i hallen. Selma sitter dubbelt instängd i både sin bur och i Elins rum, men hon får komma ut ikväll i stället och då ska jag passa på att fräscha upp hennes bur och så se till att alla djur får hö och vatten för natten. Sedan plockar jag fram grönsaker till morgondagens frukost och sätter larmet på 5 och så börjar jag om. Till viss del.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards