Alla inlägg under juli 2012

Av Ewa - 18 juli 2012 16:07

Nya glasögon.

Jag orkade träna.

Åska.


Halv-fridens.   

Av Ewa - 18 juli 2012 11:29

Jag har stigit upp tidigt.

Jag har bytt om från pyjamas.

Jag ska styrketräna efter lunch.

Jag har duschat.

Jag har behövt dubbeldosen.


Idag fick marsvinen inte sin frukost förrän klockan 8 när jag själv skulle upp och iväg. Det dröjde faktiskt innan de förstod att det var frukost på gång, vanedjur som de är. Sedan duschade jag, åt lite, småplockade, släppte ut marsvinen och gick ned till 9.17-tåget Inga förseningar idag - kors i taket! - och det blev så att jag kom fram till Specsavers precis samma tid som i torsdags, 5 minuter innan de öppnade. Jag utnyttjade väntetiden med att gå en bit upp längs Kungsgatan till ett av alla dessa apotek som finns numera och hämtade ut allergi-nässpray. Glasögonen är bra, väldigt bra! Skillnaden i skärpa gör att jag faktiskt känner mig lite vinglig när jag går utomhus, men jag vet att det går över. När optikern säger att man klär i de bågar man valt ut, så är det ett bra tecken och idag fick jag höra det. Jag tror att jag har varit med om det vid 2 tidigare tillfällen och då har jag oxå varit väldigt nöjd själv. Jag fick ett rejält fodral med till varje par oxå.


Vädret var fint när jag gav mig av hemifrån. Konstigt varmt trots att det inte var mer än 15 grader. När jag kom ut från optikern, så hade riktigt mörka moln seglat upp och när tåget hem stannade vid Årstaberg, så flammade en blixt till och följdes av en ordentlig smäll och sedan började regnet smattra mot tågets tak. Jag log stort för mig själv. Åska is da shit! Väl hemma i Rönninge igen var marken torr, men de mörka molnen syntes i fjärran och åskan mullrade då och då. Det följde med mig hem! Nu hörs mullret med täta intervaller och jag njuter. Åskmuller och marsvinsprassel är 2 av mina favoritljud! 


Nu kommer regnet.....


Fridens.    

Av Ewa - 17 juli 2012 17:44

Glasögonen tog inte ens en vecka på sig.

Jag fick nys om "Lysande utsikter" på SVT.

Fler kostymdramer beställda.


Fridens.    

Av Ewa - 17 juli 2012 15:20

Jag har inte stigit upp tidigt.

Jag har inte bytt om från pyjamas.

Jag har inte tränat.

Jag har inte duschat.

Jag har inte behövt dubbel-dosen.

Än.


Vad jag har sovit! Igår fungerade Stilnocten som den skulle och jag hade knappt lagt mig och somnat innan mobilen väckte mig klickan 6 för att marsvinen skulle få sina grönsaker. Sen sov jag till 9. Toalettbesök och så sov jag till halv 11. Jag hade kunnat sova mer, men hade dåligt samvete över att grisarna satt instängda.    Åååh, vad samvetet är effektivt när det gäller att få mig att göra saker!


Jag satte mig vad datorn utan några särskilda planer och halkade in hos Johan Croneman som bloggar på DN.se. Han skrev om Charles Dickens som skulle ha fyllt 200 år i år och att engelsmännen tycker att det smäller högre än både drottningens 60 år på tronen och sommar-OS i London. Det är helt rätt inställning, tycker jag som inte har mycket till övers för monarki och ett minimalt sportintresse, men älskar litteratur. Croneman skriver om en serie i SVT som bygger på Dickens "Lysande utsiktet". Det första avsnittet gick i söndags och jag blev sittande i 60 minuter - som kändes som 6 - när jag såg avsnittet på SVT.play Aj lajk it! Vilken snygg produktion! Jag väntar otåligt på nästa avsnitt. Jag snokade, naturligtvis, upp den här versionen hos Discshop, men där finns än så länge bara en importerad variant utan svensk text. Däremot hittade jag Dickens "Bleak house" (som jag har sett en gång), "Tom Jones" och "Consuming passion". Igår läste jag ut "Jungfruns älskare" och den var ganska bra och jag har precis sett 2 långfilmer om drottning Elizabeth med Cate Blanchett i huvudrollen. Som jag skrev häromdagen: jag är fullständigt insnöad på historia! Jag tror att jag ska läsa "Jane Eyre" nu.


Jag fick sms om att mina glasögon redan är färdiga! Jag åker in i morgon och hämtar dem.    


Nu har jag en nattning av grisarna kvar och en frukost för i morgon kommer Pär och Elin hem från Öland och jag får avlastning.


Fridens.    

Av Ewa - 16 juli 2012 22:40

Jag har en bra ryggsäck när jag måste bära hem veckohandlingen själv.

God middag (Familjen Dafgårds franska kycklinggryta).

Bara en dryg vecka kvar med dessa otäcka glasögonbågar.


Halv-fridens.    

Av Ewa - 16 juli 2012 11:57

En dålig natt. Jag har inte haft några dåliga nätter sedan jag började med Stilnoct, men den gånga natten var ingen höjdare. Jag tog tabletten kvart över 22 och fortsatte sedan att läsa. Efter ungefär en timme brukar jag känna av effekten, men inte igår. Hm. Sockerpiller? Hade jag missat att ta den?? Jag lade mig i alla fall före midnatt som jag har lyckats göra de senaste nätterna, men redan efter 5 minuter visste jag att jag inte skulle somna. Det kändes i hela kroppen - den ville inte slappna av. Hm! Vad göra? Jag tordes inte ta en till för tänk om jag inte skulle kunna vakna alls i morgon och vem skulle då ge grisarna frukost? Som pricken över i fungerade inte heller dubbeldosen mot tandvärken. Morr! Efter ytterligare 5 minuter gav jag upp och satte mig i soffan och fortsatte läsa. Jag tog en till dubbeldos mot bättre vetande, men om Stilnocten inte tänkte fungera, så skulle jag definitivt inte kunna sova om jag dessutom hade ont. Värktabletterna fungerade och närmare halv 2 kände jag att jag nog skulle kunna somna, så då gick jag och lade mig. 5 i 5 vaknade jag av att jag behövde gå på toaletten. Mobillarmet var ställt på klockan 6 för grisarnas frukost och det var ingen större idé att lägga mig bara för att bli väckt 1 timme senare, så fyrbeningarna fick faktiskt sina grönsaker redan klockan 5. Det var knappt ljust ute. Uäää. Jag var snurrig av trötthet och det var knappt att de var vakna de heller, men när de väl insett vad som var på g, så....... Sedan sov jag till halv 10.


Marsvin kan jag skriva mycket om! Till exempel, så kan de vara oerhört ihärdiga och jäklgt uppfinningsrika. Bilden nedan tog jag lite snabbt med mobilen. Den visar ett marsvinstält ovanifrån (ingången åt höger i bild)stående på golvytan bredvid min stol vid köksbordet. Det röda är köksmattan, det vita är plastfrotté och det mörkt blåa är en av handdukarna. I vanliga fall brukar tältet stå längre till höger i bild vilket har lett till att Kajsa har upptäckt att det är smaskens (eller nå't) att tugga på plastfrottén. Det gick jag inte med på, så jag ställde tältet ovanpå plastfrottén. Vad gjorde hon då? Jo, hon knuffade undan tältet, som knappt väger något tills hon kom åt frottén igen. Ibland fick hon inte undan tältet tillräckligt utan det hamnade på sniskan och då klev hon in och satt sedan i tältet med huvudet utanför och tuggade på frottén. De är inte dumma, de små liven! Kajsa har i alla fall lite respekt för mig för hon håller sig undan när jag sitter här. Humlan, däremot är så orädd medan hon gnager på köksmattan att hon inte flyttar sig förrän jag petar på henne med foten och då flyttar hon sig bara till ett annat ställe och fortsätter gnaga.     


                                                  


                                                  

                                                  
   Tältet och Den Listiga


                                                   


Fridens.    


Av Ewa - 15 juli 2012 18:30

Att kunna sitta inomhus och lyssna på suset av ösregn (och slippa gå ut och bli blöt).

Ingen huvudvärk.

En vecka av behaglig ensamhet.


Fridens.    


Av Ewa - 15 juli 2012 16:12

Vips, så har jag varit solokvist i en vecka. Det har varit en skön och nödvändig mental vila från allt sällskap och den senaste tidens dramatik. Jag har även varit igång ovanligt mycket under veckan med träning och marsvinspyssel och idag är jag trött. Å, båj, vad jag är trött! Jag-skulle-kunna-sitta-i-soffan-och-bara-glo-trött. Kroppen protesterar mot i princip allt utöver att just sitta i soffan, men marsvinen behövde få städat (igen) och det är tvättdag, men nu när det är avklarat, så ska jag bara vänta på att få gå och lägga mig för natten.


Ett intressant samband har uppdagats. Jag har ju fått övningar för att stärka käkmuskulaturen och jag har gjort dem då och då, flera gånger varje dag. Förutom instruktioner, så står det även att man kan få ont (i käken) i början, men jag är säker på att den huvudvärk som jag inte har kunnat bli av med kom från just dessa övningar för sedan 3 dagar tillbaka har jag slutat göra dem och jag har inte haft den där envisa huvudvärken sedan dess. Tandvärk, ja, men inte huvudvärk. Jag tar dubbeldosen och tandvärken försvinner, men ersätts inte av huvudvärk som fallet var för några dagar sedan. Intressant, minst sagt. Jag ids helt enkelt inte göra övningarna. Tanden ska ändå väck och även om jag behöver en bettskena, så ligger det i framtiden. Skrutt samma!


Fridens.    

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards