Direktlänk till inlägg 26 juni 2011

Om styrketräning

Av Ewa - 26 juni 2011 14:45

Som vanligt när jag har fått senaste numret av LCHF-magasinet, så finns det en del intressant som jag vill dela med mig av och just denna gång handlar det om styrketräning i kombination med LKHF.


Fred Hahn driver ett gym i New York och är inbiten LKHF-are. Han har arbetat fram slow-burn-metoden i styrketräning. Han hävdar att poängen med styrketräning är att stärka både muskler och skelett på bästa möjliga sätt och det fungerar bäst med slow-burn. Den vanliga metoden anser han ger voluminösa muskler som mest innehåller luft, men med slow-burn kommer man åt de små muskelfibrerna närmast skelettet och aktiverar dem vilket ger riktig styrka.


Så här gör du: varje rörelse ska ske så långsamt som möjligt. Motståndet ska vara anspassat så att man orkar utföra rörelserna minst i 1 minut och max i 2 minuter. Klarar man inte det, så är motståndet för tungt eller för lätt. När man har hittat rätt motstånd så ska man vara fullständigt slut efter t.ex 90 sekunder som är en lagom tid. Varje övning gör du bara en gång (i stället för att köra 3 set med repetitioner) och du kan med 7-8 övningar gå igenom hela kroppen. Max 2 pass i veckan.


Jag älskar styrketräning och varje gång jag är på SATS, så passar jag på att kolla olika stilar och det är som Fred Hahn säger mest att hugga tag och sedan köra tills ansiktet blir blått och det gäller även de som har personlig tränare. För mig har det alltid känts naturligare att göra övningarna något långsammare, men så har jag sett mig omkring och tänkt att jag måste öka takten för att bli svettig, så att det känns att kroppen får arbeta! Det är alltså fel! Nästa gång jag åker till SATS, så ska jag dra ned tempot. Inte till slow-burn-nivå, men inte heller slit-och-dra-och-flåsa-tempo. Jag tycker att slow-burn verkar intressant och i mina öron låter det mer riktigt än den klassiska metoden.


Fridens.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards