Alla inlägg den 21 maj 2008

Av Ewa - 21 maj 2008 20:59

Har ni sett filmen "The life of David Gale" med Kevin Spacey i huvudrollen? Nu har jag lyssnat färdigt på "Edward Finnigans upprättelse" och i slutet uppenbarade sig en tydlig likhet med filmen: dödsstraffsmotståndarnas iver att visa det sjuka i ett rättssystem där man avrättar människor som, i några fall, var oskyldigt dömda. Det går inte att få det ogjort. Tänkvärt. Personligen är jag kluven. Å ena sidan kan jag inse det sjuka i att döda som straff. Å andra sidan tycker jag att om man har dödat en annan människa och därmed ansett sig ha rätten att besluta om liv och död, så förtjänar man motsvarande straff.


Fridens.

Av Ewa - 21 maj 2008 18:33

Det här flög ur min mun när Pär berättade hur han hade fått försvara sig när han, trots allt, inte är med på "Scania-milen" (springtävling):


Min tävlingsinstinkt dog vid födseln.


Varför är hjärnan inte alltid så här alert??

Av Ewa - 21 maj 2008 17:48

I natt sov jag gott, men var trött i morse.


I kväll har vår förening sin årliga föreningsstämma. Vi brukar låna aulan i gymnasiet och av den anledningen hade jag i uppdrag att hämta nödvändig nyckel. Det visade sig vara onödigt för Pär, som är med i styrelsen, har nödvändigt passerkort och aulan kommer att vara olåst. Jag fortsatte till bankomaten för att hämta ut Elins fönsterputsarlön för igår och så köpte jag tuggummi på Konsum. En sammanlagd promenad på ca 30 minuter. Det var skönt att komma ut och det blev en lagom mjukstart nu när jag ska få igång träningen i allmänhet.


Onsdag innebär att jag städar buren. Jag gjorde likadant som jag gjorde förra veckan dvs att grisarna fick hoppa i säng, så att jag kunde ta undan de stinkiga handdukarna. Den här gången satt FEM av sex marsvin tillgängliga på nedervåningen, så det var bara att langa upp två av dem. Tösen låg i tältet och henne lyfte jag upp med tält och allt.


Nu har jag bara en CD kvar att lyssna på av "Edward Finnigans upprättelse" och den är VÄLDIGT bra! Den handlar i stort om de av USA:s stater som praktiserar dödsstraff. Jag fick bland annat reda på att Sverige hade kvar möjligheten till dödsstraff så länge som till 1974 då grundlagsstiftningen ändrades! DET hade jag ingen aning om! Den bok som jag läser manuellt, "Odd Thomas" tycker jag mycket om! Den är spännande, rolig och skriven på ett sätt som gör att den går rakt in i mitt speciella Bokhjärta där de böcker finns som jag GÄRNA läser mer än en gång. Det är inte många sidor kvar nu, men jag sörjer inte för det finns en andra bok om Odd Thomas och den har jag redan och den kommer jag att läsa direkt efteråt.


Idag kom den skriftliga bekräftelsen från FK om att jag har hel sjukersättning till och med april 2010 och jag fick även ett intyg för förmånstagare som täcker HELA perioden. Min hatiska inställning till FK har dämpats och det erkänner jag gärna.


Jag har kommit på vilket lockbete jag ska ha för att komma iväg till SATS på fredag (Annie föreslog en bok och det är aldrig fel, men i nuläget har jag många olästa böcker): jag tänker köpa mig riktigt bra akvarellfärger + penslar och på den vägen utveckla tecknandet och till helgen ska jag måla!


Fridens!


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards