Alla inlägg under juli 2014

Av Ewa - 14 juli 2014 20:15

Nu har jag hunnit till säsong 13 av 14 i "Dallas" och visst har jag många åsikter om själva serien som varierar väldigt mycket i kvalitét vad gäller manus, men jag har ännu fler åsikter om själva produktionen dvs. det som har gjorts i och med att den har släppts på DVD. 


Jag undrar om de helt enkelt har kopierat över serien direkt från VHS till DVD, rakt av bara, för bildkvalitéten är alltför ofta under all kritik. Om jag har förstått det hela rätt, så finns det hur många möjligheter som helst att "renovera" en gammal serie, att förbättra bild och ljud som de har gjort med t.ex "Djungelboken" (fast där glömde de att fixa det svenska ljudet....). "Dallas" är ju en klassiker vid det här laget, dagens såpors anfader och då kan man väl lägga ned lite arbete på det. 


Bildformatet har inte anpassats till dagens tv, så alla går runt och ser kortare och tjockare ut än vad de egentligen är.


14 säsonger med 25-36 avsnitt i varje blir en fruktansvärd massa avsnitt och DVD-skivor och de har löst det på samma sätt som de gjorde med "Vänner" genom att utnyttja bägge sidorna. I säsong 12 fanns 4 avsnitt på raken som hackade. Hur noga jag än synade själva skivan och torkade av den, så fortsatte hackandet. Om jag var tillräckligt snabb med fjärrkontrollen kunde jag hoppa fram i själva avsnittet, men jag förlorade tålamodet och hoppade helt sonika över hela avsnitten. Jag tror stenhårt på att vara en aktiv konsument och borde egentligen ha kontaktat Discshop för att få skivan utbytt, men jag orkade inte. Jag hade inga som helst problem med att följa med i handlingen trots glappet och det anses väl inte som positivt?


Min ständiga käpphäst: översättningen. Vad är det för jäkla ufon:n som översätter? Använder de Google Translate rakt av?? Vad hände med kontinuiteten??? Det handlar om oljebranschen vilket borde ge en vink om att "to drill" innebär "att borra" och inte "att drilla" som ju är en helt annan sak. "Well" betyder i det här fallet "källa" och inte "brunn". När oljegubbarna slår klackarna i taket över att de har gjort "a big strike" så betyder det inte att arbetarena strejkar utan att de har gjort ett stort oljefynd. "Bourbon and branch" är det samma som "bourbon och vatten" och inte - gud hjälpe mig - "bourbon med kvist". De här uttrycken återkommer ofta, ofta och det är därför jag undrar vad som här hänt med kontinuiteten för det översätts olika från avsnitt till avsnitt. 


Vad kan man som tittare och konsument begära? Egentligen?


Nu till något som inte har att göra med själva "renoveringen" eller produktionen att göra utan mer om hur USA ser på Europa och Öststaterna och det här har inte ändrats trots att det har gått över 20 år sedan serien gjordes. En man som kommer från Sverige presenterar sig och säger att han kommer från Skandinavien. "He's from Scandinavia! Where's that?" Som om en italienare eller spanjor skulle säga att de kommer från Europa utan att precisera från vilket land! JR och Bobby åker till Moskva och naturligtvis går alla omkring i tjocka rockar och pälsmössor för det är ju alltid kallt i Ryssland och vid ett tillfälle snöar det. Hur kommer det sig att amerikaner aldrig åker till Moskva i juli? Vi drabbas ju av ryssvärmen varje sommar.....


En scen filmades på Röda torget och den var så pinsamt dålig. Röda torget är stort och medan kameran följde JR & Co som promenerade samtidigt som de talade kunde man i bakgrunden se kravallstaket som höll tillbaka nyfikna ryssar. Folksamlingen utgjorde ingen turistgrupp eller kö till något muséum, de bara stod där och glodde. JR & Co fortsatte promenera och prata och några vanliga döda gick i bakgrunden, höll samma takt och glodde hela tiden in i kameran. Gick det inte att göra den scenen på något annat sätt? 


  












scen från röda torget; pöbeln glor bakom stängsel


Jag är från skandinavien

alltid vinter


Av Ewa - 14 juli 2014 10:46

60 minuters promenad i ett jäkla tempo! Jag gick en runda utan egentliga backar, bara lut och det gjorde att jag orkade hålla samma tempo hela tiden. Vad skönt det var! Det kom 2 korta backar i slutet och då kändes benen tunga och jag rörde mig som en krokig gumma. Det är som med styrketräningen: det är så lätt att hoppa över att göra rörelsen ordentligt när man blir trött därför att det är det som känns jobbigt när det tvärtom kan göra att det känns lättare. Jag provade att sträcka ut benen ordentligt i backarna, lät höfterna jobba och då blev det lättare. 


  

Av Ewa - 13 juli 2014 17:18

.......att hudvårdsprodukter har IQ? Hydra IQ närmare bestämt. Snart är väl hudkrämen smartare än jag.....


Så här beskrivs effekten av en anisktskräm: "Niveas första 2–1 primer någonsin har en nyskapande formel som kombinerar fuktighet med primerns fördelar. Daily Essentials Express Hydration Primer har en double action-formel som kan användas till att ge en mjuk bas för applicering av make-up, eller bara användas som en effektiv fuktighetskräm för fuktighet som varar."

 

Här kan du läsa om vad en primer är för något. 


Det slår aldrig fel: när någon tar sig själv på för stort allvar, så blir det bara löjligt.


  

Av Ewa - 13 juli 2014 16:32

Jag promenerade idag igen, 70 minuter med bra tempo även i backarna. Det blev svettigt för jag hade för mycket kläder på mig eftersom SMHI-appen påstod att det skulle bli regn och bara runt 20 grader. Paraplyet bar jag på i onödan igen. Det är svårt att få till stavgång eftersom jag alltid verkar släpa på antingen vattenflaska eller paraply. 


Regnet kom aldrig. Det har fortfarande inte regnat trots att SMHI sa att det skulle göra det större delen av dagen faktiskt. I början av promenaden var det härligt ute. Fantastiskt fotoljus utan egentlig ljuskälla eller skuggor. Vindarna kändes lena mot huden. Tyvärr, tror jag att jag blev snuvad på ett åskväder. Igen. Det bara blåste förbi i utkanten. Igen.


Idag kändes det att lårmusklerna har blivit starkare. Det är så häftigt att verkligen kunna känna resultat av träningen. Även om flåset kunde vara bättre, så fick jag ändå skjuts i backarna av musklerna och knäna avlastades. 


  

Av Ewa - 12 juli 2014 22:05

"De barn som inte får tillgång till litteratur får ett mer begränsat språk och det kan i sin tur skapa en osäkerhet i alla möjliga sammanhang. Språklöshet kan föda aggressivitet, det ser vi många exempel på."


Lennart Hellsing 

Ur en intervju av Elin Persson för Skriva


Precis så är det!


  

Av Ewa - 11 juli 2014 17:30

...........att det numera kostar 7,50 kr att skicka ett brev? Jag köpte 10 frimärken igår, betalade med en hundring och fick tillbaka 25 pix. Ska jag inte få tillbaka mer än så? 25 kr kvar av 100 blir 75 kr för frimärkena och 75 delat med 10 är.......7 och 50. Det kostar nästan 10 spänn att skicka ett vanligt brev. Det är ju dyrt!!! Portot har höjts med 1 krona sedan jag senast köpte frimärken vilket bevisar hur sällan jag skickar vanliga pappersbrev. 


  

Av Ewa - 11 juli 2014 17:05

.........stiga upp redan klockan 8 började jag med för flera veckor sedan, alltså innan jag blev frukostansvarig hos marsvinen. Då var det med baktanken att jag inte behövde skutta ur sängen direkt för att komma iväg på promenad utan kunde ligga kvar 1 timme till och på så sätt stiga upp klockan 9 som jag optimistiskt nog tyckte att jag borde klara av. Sedan upptäckte jag att det inte alls var så jobbigt att stiga upp klockan 8 och så kom jag underfund med att det var skönt att komma ut tidigare för det var inte så mycket annat löst folk ute. (Det var inte så att jag behövde armbåga mig fram på promenaderna tidigare heller, men ju mindre löst folk desto bättre!) En tredje upptäckt som är aboslut chockerande är att min kropp......(jag har svårt att få fram orden)......ty-ty-tycker ommmmmmm........(gud vad jobbigt!!).....att stiga upp klockan 8. Kan ni fatta det?! Jag känner mig förrådd av min egen kropp! Jag har levt i 49 år och aldrig, aldrig, aldrig tyckt om att stiga upp före 10. Det skulle vara när jag var en liten skitunge för då hade jag inte bättre förstånd. Jag håller på att bli gammal!! Gamla människor tycker ju att det är sovmorgon när man stiger upp klockan 6. 


Strax före halv 10 bagav jag mig mot Salem och ICA för att hämta ut paketet med alla Nivea-prylar som jag beställde tidigare i veckan. Det tog 20 minuter dit och 40 minuter hem. En hyfsad promenad i MBT-skorna där jag fick en ny (liten) blåsa på hälen.  

Efter lunch tog jag en spa-dusch med ansiktsmask (den där sorten som ska draaaas av - ljuvligt!), rakning under armarna, hårtvätt, inpackning, kroppsskrubb, deo och rundsmörjning. Jag gillar verkligen Niveas doft!  Jag fick med ett litet prov på Niveas dagkräm för torr hy och tillsammans med effekten från ansiktsmasken känns inte de torra partierna i ansiktet av. Jag känner mig väldans ren, len och spa-ad.


Det är bara 21 grader idag! Det går att andas!! För första gången den här veckan lever marsvinen och jag inte i ett permanent korsdrag.


   


Av Ewa - 10 juli 2014 15:52

Marsvinen har åkt på en tuff omställning i och med husses alias Frukostmannens frånvaro. Det är bara jag här nu och jag bestämmer och jag har flyttat frukosten till klockan 8. I måndags förstod de nog inte vad det handlade om. I tisdags hoppades de att det hela var ett misstag som förhoppningsvis inte skulle upprepas. Igår tjoade de lite försiktigt, men idag slängdes all försiktighet överbord. De väckte mig flera gånger, men jag orkade inte upp. Stackarna som är så helt beroende av att någon ger de mat! Jag lägger det godaste, gurka (extra vätska nu när det är varmt) i botten och sedan röd paprika och överst morötter, men de äter i omvänd ordning. De tar det godaste först och när jag tittar in efter ett tag, så är det alltid morötterna som är sist kvar. Det är klart att man tar det smaskigaste först för tänk om man blir för mätt av det andra?


Jag har sovit hyfsat i natt, men jäklar vad jag var trött i förmiddags! Före halv 10 gick jag till Konsum och veckohandlade och efter det blev jag sittande i köket medan jag lyssnade på en bok och spelade på mobilen. Närmare lunchdax lutade jag huvudet i händerna och somnade. Det visade sig vara en energilur som hade effekt för jag har inte varit lika trött efter den. 


Jag klarade inte av att motstå Den Svalkande Duschens Lockrop igår och jag tänker inte försöka idag igen även om värmen inte är lika tryckande. Efter burstädningen är jag rejält svettig och dammet från spån och hö fastnar som på en magnet. 



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards