Direktlänk till inlägg 28 augusti 2014

Självhypnos

Av Ewa - 28 augusti 2014 21:00

De första 2 tredjedelarna av självhypnosen kändes helt ok, till och med bra. Jag menar, det är ju aldrig fel att slappna aaaaav...... Det är den sista tredjedelen som fick mig att bli mindre avslappnad eftersom den inte fokuserar på mitt problem. Mitt problem består inte av att jag äter för mycket eller att jag småäter mellan måltiderna. Att då hypnotisera mig själv till att äta mindre portioner eller att undvika fettbildande mat känns fel. Helt fel. Visserligen är det här min första kontakt med hypnos, men jag tror att det är precis lika viktigt att budskapet känns rätt som det är att det ska klicka med en terapeut för att man ska kunna slappna av och öppna sig. 


Nedan följer en del av den felande tredjedelen. Det här handlar inte om högläsning, så när jag har skrivit ut flera vokaler efter varandra beror det på att hon drar ut på just de ordet. Punkterna mellan orden symboliserar en paus (där endast bakgrundsmusiken hörs). När ordet är kursiverat är det för att det betonas. 


Föreställ dig en behaglig, långsam och dämpad kvinnorössssst......


För det första kommer du att märka att du vid måltiderna så njuuuter du av maten .... men mindre portioner räcker för att du ska bli mätt. Ja, för varje dag som går kommer du att märka att du njuuuuuter av maten vid ....... varje måltid ..... men med mindre portioner ..... räcker det för att du ska bli mätt. Du kommer att upptäcka att du inte har nåååågot behov ... inte någon anledning och framför allt inte någon önskan att äta lika mycket mat som du har gjort tidigare. Med andra ord är din nuvarande önskan att sköta din vikt mycket, mycket, mycket  starkare ..... än den önskan du tidigare har haft att äta en massa mat. Eftersom du njuuuuter av maten, du verkligen njuuuuter av maten och inte är mitt uppe i en bantningskur förändrar du bara dina matvanor och du kommer att upptäcka .... att mindre portioner gör dig lagom, behaaagligt mätt ..... och eftersom du känner dig behagligt, lagom mätt efter  måltiderna så kommer du att märka att den andra saken händer..... och att det är du som kommer att ha mindre behov, mindre skäl och mindre önskan att äta mellan måltiderna. Din nuvarande önskan att gå ned i vikt på ett lätt och naturligt sätt .... och utan ansträngning och det är precis det du gör just nu ..... den är mycket starkare än den önskan som du tidigare har haft att äta mellan måltiderna ..... och sen händer en tredje sak nämligen den att när du innan du äter fettbildande mat - och du vet vilken mat som är fettbildande så det behöver inte jag berätta för dig - så kommer du oavsett var du är  och vem du är med att tyst .... tyst för dig själv ställa dig en mycket viktig fråga och den frågan är: Vad vill jag helst göra? Tappa i vikt eller äta den här fettbildande maten? Eftersom du har den här inre önskan att gå ned i vikt och du vet att du redan håller på att skaffa kontroll över din vikt så kommer du att upptäcka många  många gånger, ja, oftare än du tror, är det möjligt att du bestämmer dig för att du inte har något  behov ... inte har någon anledning och inte har någon önskan att alls .... att äta den där fettbildande maten. Och när du har fattat det beslutet ....  kommer du att njuuuuta av mat som inte är fettbildande och varje gång det händer dig så kommer du att känna dig nöjd  och glad för det är ett bevis på ... och alla behöver vi bevis nån gång ... på att dina matvanor verkligen förändrats. Ja det är ett bevis på att du verkligen håller på att ta kontrollen över din vikt ... lätt... naturligt och uuuutan ansträngning. Så från och med idag idag och för varje dag som går kommer du att upptäcka att vid måltiderna .... så har du mindre behov ... mindre anledning .... och mindre önskan att äta lika mycket mat som tidigare. 


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards