Direktlänk till inlägg 9 mars 2013

De kan lika gärna tigga

Av Ewa - 9 mars 2013 22:30

Vid några tillfällen har barn i skolåldern ringt på och frågat om de kan få våra pantburkar eftersom de behöver pengar till en klassresa. De kan lika gärna tigga, be om kontanterna direkt. Jag gillar det inte. Det är en helt annan sak om de går runt och säljer träningskläder (som Elins klass gjorde) eller salami som är ett legitimt sätt att få ihop respengar, men att be om pantburkar, nä, det går jag inte på. Varför skulle jag ge de pengar som de kan köpa godis för? Oskick är ordet!


Vi hamnade i en filosofisk diskussion vid middagen när jag sa att människan aldrig gör något som hon inte får ut något av det. Pär tycker att det är en fruktansvärt självisk inställning. Även om det rör sig om själviskhet i väldigt liten skala, så tror jag på det. Jag skulle inte ge pengar till WWF om jag inte själv mådde bra av att tro att pengarna hjälper till att rädda isbjörnarna. Jag skulle inte städa om det inte gav mig en viss tillfredsställelse av att ha det rent. Jag skulle inte utsätta mig för en koloskopi om det inte gav mig sinnesro vad gäller min hälsa. Pär kunde inte komma på ett motargument, men ska höra av sig när han gör det. Någon annan som inte håller med mig?


Vad är skillnaden mellan självförtroende och självkänsla? Jag uppfattar det som att självförtroende är den egna tron på sig själv, på vad man klarar av och ju mer man klarar av desto bättre självförtroende får man. Självkänsla handlar om känslan för ens eget värde, gränser och värderingar. Elin och Pär hävdar att det är tvärtom, men de har fel.

Halv-fridens.    



 
 
Annie

Annie

10 mars 2013 10:05

Varma Gratulationer på födelsedagen <3
Kram

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

Ewa

10 mars 2013 11:31

Tack, snälla du!

 
Ingen bild

Sussi

11 mars 2013 00:42

Jag kan bara hålla med att du har 100% rätt. Har aldrig tänkt på de med jag måste erkänna att vad jag än tänker på så är det att man gör de för sin egen vinning.

Ewa

11 mars 2013 17:04

Kul att du håller med!

 
Gröngöling

Gröngöling

11 mars 2013 11:47

GRATTIS!!!
Jag som, skam till sägande, slänger burkar i sopsorteringen, hade nog gett dem till barnen för att lätta mitt samvete lite. Men visst är det tiggeri, det är väl ingen organiserad insamling till skolan eller så.
Om man kollar i en ordbok, så har du rätt. Självkänsla=medvetenhet om den egna personens värde, självförtroende=stark tilltro till den egna förmågan.
Förr i världen (enligt SAOB) betydde självkänsla kännedom om sig själv. Och det kunde vara motsats till medkänsla, en typ av själviskhet. Ord ändrar betydelse, det är rätt kul tycker jag.
Var det inte Mia Törnblom (hon som skrivit Självkänsla nu med mera) som skrev att självförtroende handlar om det man gör, och självkänsla om den man är? Och att det är självkänsla som är det vitkigaste eftersom självförtroende bara är kopplat till handlingar eller förmåga? Men det har hon väl själv hittat på. Man kan väl använda "självförtroende" som något väldigt personligt också. I alla fall så tänkte jag så innan hon "bestämde" hur de orden skulle tolkas. Oj, detta blev långt...

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

11 mars 2013 20:37

Tack!

Det är min alldeles egna tolkning av orden och tycker att den är logisk. Jag har inte läst Törnblomskans böcker.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards