Direktlänk till inlägg 4 juni 2009

Korthugget

Av Ewa - 4 juni 2009 17:44

"Om hon inte fanns kvar, han skulle inte orka."


"Om han inte lyckades, han skulle vara död."


Vad har hänt med det lilla och sammanlänkande ordet 'så' ?


Meningarna ovan är inga direkta citat, men exempel på en korthuggenhet som jag inte tycker om. Flytet i texten försvinner!  >:-(   Det handlar dessutom om en svensk författare dvs. det går inte att skylla på dålig översättning.


Fridens.

 
 
Gröngöling

Gröngöling

4 juni 2009 19:31

De två exempelmeningarna ser konstiga ut också för att ordföljden är rak i huvudsatsen. Det blir bättre om man har predikatet först: Om hon inte fanns kvar, skulle han inte orka.
Men jag undrar också varför "så" inte får vara med så ofta längre. Min sons svensklärare klagade på att han använder "så" för ofta. När man skriver "Sedan så gjorde vi det", så är "så" överflödigt. Men annars. Jag frågade fröken varför man inte skulle ha "så" med, men hon svarade inte på det. "Så" gör ju att det flyter. Jag har själv tagit bort en del "så" när jag korrekturläser, pga denna svenskfröken. Men nu kollade jag i en grammatik, och där har de "så" i sina meningar så det stänker om det.
Bra att du tog upp det, så jag fick anledning att kolla upp det. Ska inte stryka så många "så" i fortsättningen.
Kram, ha en skön kväll.

http://grongoling.bloggagratis.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

5 juni 2009 17:07

Ungarna brukar strössla sina meningar med så och ibland är det mer än överflödigt, men ibland behöver man det lilla så. "Först så gjorde jag det och då så sa han det. Sen så gick vi dit och där så var hon"... typ. Då blir det lite mycket. Däremot håller jag helt med gröngöling om att man visst kan använda det både här och där, i rätt sammanhang.

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
margus

margus

5 oktober 2009 21:45

Tack för din språkvårdande insats!
Ordet 'så' har väl tagit samma väg som ordet 'att'. Bortrationaliserats. Typ "vi kommer komma göra si och så"... hallå... idioti.
Folk har så bråttom att man inte "hinner" vårda språket numera. Man vårdar inte längre människovärdet, inte heller sitt psyke eller välbefinnande. Brrr.
Därtill råder allmän anarki som tydligen innebär att INGA regler alls ska följas.

http://margus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards