Direktlänk till inlägg 28 april 2014

Lektion 5

Av Ewa - 28 april 2014 21:51

Dialoger är tydligen svårt för de flesta författare, men man kan få hjälp av att ställa 4 frågor: 

1. För dialogen berättelsen framåt?

2. Sätter den stämningen?

3. Säger den något om karaktärerna?

4. Innehåller den viktiga ledtrådar?


Min första dialog slogs fram med tärningen och det blev mobboffret.


Mobboffret


”Jeanette! Det var länge sedan man såg dig!”

”Hej.......Jo, det var ett tag sedan.”

”Det måste vara minst 15 år.”

”Tiden går fort när man har roligt.”

”Det är i alla fall roligare nu än det var i skolan.”

”Kanske det, men det hade sina fördelar med att slippa ansvar. Det är inte alltid så himla kul att vara vuxen om du förstår vad jag menar.”

”Det hade varit roligare för mig om du och dina kompisar hade varit tvungna att ta ett större ansvar.”

”Va?”

”Trots allt som ni utsatte mig för, så behövde ni aldrig stå till svars för något.”

”Vadå stå till svars? Vad har jag gjort dig?”

”Var ska jag börja? Jo, jag kan börja med en klassiker som att trycka ned mitt huvud i toaletten och sedan spola. Eller den gången när du hjälpte till att hålla fast mig medan Carina klippte mitt hår på bara ena sidan och så nära hårbotten att det började blöda.”

Det var Sofie som stod framför henne.

”Det har gått många år och visst har brännmärkena från cigaretterna bleknat, men som du ser föredrar jag långärmat.”

”Vi var så unga…..jag menar……herregud du vet ju hur det var! De andra tvingade mig. Jag ville inte egentligen. Det var ju Carina som bestämde!”

”Ingen egen vilja? Aldrig några protester?”

”Du vet ingenting om vilket jävla liv det blev när rektorn ringde hem till farsan. Jag fick indragen månadspeng och fick knappt gå utanför huset utom till skolan!”

”Ujujuj, det låter jobbigt. Jag hoppas att du har det lättare nu.”

”Lättare och lättare. Det är inte så jävla kul att sitta i kassan på Liedl, men har man tre ungar, så måste ju pengarna komma nå’n stans ifrån. Du då, vad gör du nu för tiden?”

Sofie vände blicken mot den stora affischen som gjorde reklam för Dramatens premiär av ”Romeo och Julia”.

”Jag gör scenografin.”

Sofie satte på sig solglasögonen. Märket med Coco Chanels initialer blixtrade till i solskenet.

”Hej då, Jeanette.”

Hon vände på klacken och gick där ifrån.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards