Alla inlägg den 21 april 2014

Av Ewa - 21 april 2014 22:55

Ett brev till djävulen


Jag tror inte på dig. Du finns inte. Jag tror inte på gud heller och du kan inte finnas om gud inte finns. Ni hänger ihop. Den enes existens är en förutsättning för den andres. Mitt främsta argument för att det inte finns en allsmäktig gud är, att det inte finns någon vits med att skapa människan och ge henne en fri vilja för att sedan dra sig tillbaka och bara titta på medan hon ställer till det för sig. När sedan den människan ber sin allsmäktige gud om hjälp, så slår han ifrån sig med händerna och säger att vi ju fick den fria viljan och då får vi ta konsekvenserna.


Och du då, vilket är ditt förhållande till människans fria vilja? Utnyttjar du den till max genom att styra in henne på de mer skumraskbetonade aktiviteterna? Vilken funktion fyller du i vårt samhälle? Alla säger att du är lika gammal som tiden, så du har levt i många olika samhällen och fyllt olika funktioner i varje samhälle. Är det du som ligger bakom SL:s många förseningar? Är det du som flyger i människan, så att Reinfeldt röstas fram till statsminister två gånger i rad? Och är det du som sitter på statsministerns axel och hetsar fram försämrade villkor för oss som är sjuka? Är det du som får misshandel av fotbollsmotståndare att verka så lockande att det inte går att sluta förrän människan är död? Är det du som ger barn cancer? Det kan inte finnas någon annan än du som har räknat ut det så överjävligt att det är lättare att gå upp i vikt än ned. Är det du som startar krig i religionens namn eller blir det alltför motsägelsefullt? Är det du som har kommit på att man kan utlösa endorfiner av att shoppa? Vilken kosthållning ligger du bakom? LCHF och alla dess gräddiga och smörstekta måltider eller håller du på den fettsnåla varianten med kemiska lättprodukter där all smak är borta? Satt du på Hitlers axel och hejade på när han fick för sig att judarna inte skulle få finnas kvar? Är det du som går vid min sida när jag har självmordstankar?  Har du fullt upp med Putins krigshetsande?


Nä. Det är bara den vanliga människan som har ett finger med i spelet. Hennes fria vilja och klåfingrighet och ofta hennes oförmåga att tackla konsekvenserna av sitt handlande. Lägg till en gnutta mentalsjukdom, så har vi både Hitler och Putin, men någon djävul finns inte med.


Du finns inte.


Det skulle vara det där med att gå ned i vikt.......


………

Av Ewa - 21 april 2014 21:26

De 3 instruktionsböckerna som ska hjälpa mig att bli författare är väldigt olika vilket jag tycker är bra. "Skriv om och om igen" innehåller hur många skrivövningar som helst och det behöver jag för jag har ännu ingen idé om ett eget projekt. Stephen King-boken kommer jag att läsa som en "vanlig bok". Dag Öhrlunds bok har jag läst i lite här och lite där och den kan jag nog använda som en uppslagsbok, men den fick mig att tappa modet en aning. Det är inte lätt att bli publicerad - det hade jag redan insett - men han fick mig att börja tro att det är helt omöjligt om jag inte har något väldigt  unikt att komma med och att jag även måste tajma det med vad förlagen vill ha. Jag kan ändå inte låta bli att undra med tanke på hur mycket skräp som ges ut för att inte tala om alla dessa deckare och kriminalromaner. Jag menar att det ju är ett försvinnande litet antal böcker i den genren som har något unikt över sig, men de verkar skrivas och publiceras i parti och minut. Jag kommer att hålla fast vid en sak: jag ska skriva den sortens bok som jag själv skulle vilja läsa och det kommer inte att bli en deckare och den kommer inte att handla om vampyrer, så mycket vet jag och det är ju en start. 



Av Ewa - 21 april 2014 21:08

Mina planer på att promenera och få lite mer sol på näsan grusades när jag helt enkelt inte kom upp ur sängen. Jag var så i gasen av gårdagens skrivande att när jag väl kom i säng, så somnade jag inte förrän efter 1 bara för att väckas klockan 5 och ge marsvinen frukostgrönsaker. Grus i ögonen och vingel, men det var ändå svårt att somna, så jag stängde av mobilen för att slippas väckas av den igen. Det har varit skönt att få vara ensam i 5 dagar, men det är banne mig ingen picknick när jag är ensam om precis allt som har med marsvinen att göra utöver det vanliga som ska tas om hand. Nu har Pär kommit hem från Öland, så nu behöver jag vila!


Jag orkade träna med gummibanden i alla fall och nu är det slut mjukstartande och full fart! Det var ganska tungt och hela överkroppen känns lätt mörbultad. 


  

Av Ewa - 21 april 2014 13:58

De animerade filmerna om fåret Shaun är bland det bästa som har gjorts och jag har sett många av dem, men den jag såg idag, "Kycklingmamman" är en av de bästa och gulligaste. Ta 7 minuter av din tid för att se ett litet mästerverk. Din dag kommer att kännas ännu bättre!


Min egen fårskalle

 



Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards