Direktlänk till inlägg 11 april 2014

Att mjölka en bok eller Att ta sig konstnärliga friheter

Av Ewa - 11 april 2014 21:19

För ett år sedan lyssnade jag på "Hobbiten" av Tolkien för första gången och blev glatt överraskad av att den var så mycket lättare att ta till sig än vad "Sagan om ringen-trilogin" är, men det är tack vare att den inte är så tjock (283 sidor närmare bestämt) och att den inte består av evinnerliga släkthistorier och strider. Filmversionen av "Sagan om ringen" är bland det tråkigaste och mest sövande som jag har sett och då speciellt den sista filmen som verkar utgöras av den ena utdragna stridsscenen efter den andra och panoramavyer av orcher i tusental. Stor snarkvarning!


Det var inte så märkligt att det blev 3 långa filmer av trilogin (böckerna var ju tjocka som tegelstenar var för sig), men det är fullständigt obegripligt att man har lyckats göra 3 drygt 2,5 timme långa filmer av "Hobbiten". Snacka om att mjölka en bok! Den första filmen var bra, tycker jag och följer bokens handling, men den andra filmen, "Smaugs ödemark" är betydligt sämre. Det är en sak att en film ger ett annat intryck än vad boken gav eftersom jag ju bildar mig en helt egen uppfattning om personers utseende och miljöer, men att hoppa över långa sekvenser som den där Bilbo och dvärgarna tillbringar flera månader hos Beorn (som kan tala med djur och har djur som hjälper till i hushållet!) och i stället lägga in en tillkrånglad och löjligt lång actionscen med draken Smaug som över huvud taget inte finns med i boken och som heller inte ledde till någonting. Var går gränsen för att ta sig konstnärliga friheter?! Min svägerska har bra koll på trilogiböckerna och var väldigt besviken på filmerna just för att de hade gjorts om till actionfilmer. Jag har koll på hobbit-boken och den andra filmen suger big tajm i jämförelse med den första. Jag har inget minne av att orcherna var med så mycket i boken, om de över huvud taget var med. 


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards