Direktlänk till inlägg 3 april 2014

2 böcker

Av Ewa - 3 april 2014 22:05

Idag läste jag ut en av minapresentböcker, "Den sista fristaden" av Tracy Chevalier och den är faktiskt inbunden av den anledningen att jag har hennes övriga böcker som inbundna och jag vill inte förstöra symmettin. Den var väldigt bra och precis som i hennes tidigare böcker, så står en form av konsthantverk i centrum och den här gången var det kviltning (av täcken). Täckena stod inte i centrum på samma sätt som tavlan i "Flicka med pärlörhänge" eller väggbonaden i "Damen med enhörning" där jag tyckte att idén med att bygga upp en fiktiv historia runt ett föremål som faktiskt finns i verkligheten är lysande. När jag skummade igenom det de böcker, källor och material som TC har forskat i och att hon tyckte att det var nödvändigt att själv kunna kvilta, så blev jag något avskräckt, så här i början av mitt eget skrivande. Behövs det så mycket research för att skriva en bra bok?! Jag ska nog ta en sak i taget.


När jag känner att jag bara måste ha en ljudbok, så kan mitt mindre kräsna jag träda in och ändra de kriterier som jag gör mina val efter. Jag lyssnar på "En nästan vanlig man" av Buthler & Öhrlund och när jag valde den boken, så gick jag efter 1. uppläsare och 2. längd och sist kom handlingen. Det är Stefan Sauk som läser och för mig har han samma höga klass som Katarina Ewerlöf efter att ha lyssnat på böckerna om "Avdelning Q". Boken är lång, 22 timmar och det anser jag är ett sätt att få valuta för pengarna. Handlingen då. Jag vet inte om jag kommer att lyssna färdigt, jag vet inte om jag orkar med det för huvudskurkarna är så'na vidriga människor med en skrämmande människosyn och en cynism som är snedvriden och ingen förmåga till empati. Jag ska lyssna några timmar till och hoppas på att de åker dit snart.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards