Direktlänk till inlägg 19 juli 2013

Stötvåg

Av Ewa - 19 juli 2013 21:15

Stötvågsbehandling känns, den känns ordentligt och det är meningen att det vara på gränsen till smärtsamt. Det var skönt. Först strök hon på gel och använde sedan stötvågsmollijoxen över hela fotsulan, fram och tillbaka i små cirklar i ca 5 minuter. Det gjorde riktigt ont när hon kom åt vissa delar, en skärande smärta, men hela tiden uthärdlig. Sjukgymnasten J, sa att jag kan få ont det närmaste dygnet, men jag känner inget sånt, snarare tvärtom. Diklofenaken kan påverka, om än i liiiiiten usträckning, den läkningsprocess som stötvågen drar igång, så jag slutar med den nu, men nacken är ändå så pass mycket bättre att jag klarar mig. Till skillnad från sjukgymnast EB, så tycker inte J att man ska undvika promenader pga hälsporre för det är bättre att vara i rörelse, att få igång blodcirkulationen och hjälpa läkningen. Det beskedet tyckte jag bättre om och när jag tänker efter, så är det mer logiskt.


Värken i nacken är rent muskulär och kommer att gå över. J sa att jag skulle behöva få en ordentlig genomgång i stil med massage, men det framgick inte om jag skulle få det hos henne. Hon klämde, kände och drog och det kändes bara bra efteråt, varmt och uppmjukat. Massagebra? Jag har fått en övning för nacken oxå för jag har en tendens att låta huvudet falla framåt/skjuta huvudet framåt vilket gör att musklerna i nacken blir ansträngda och då kan en så liten grej som att vända sig i sängen göra att allt låser sig. Musklerna måste stärkas.


Hötorgets t-baneuppgång är ett av mina hatobjekt. Idag gick jag av där enligt anvisningen från Fysioterapiteamet. "Uppgång Olof Palmes gata". Baggis, tänkte jag, för jag vet att den uppgången ligger i mitten av perrongen. När jag kommer uppför rulltrappan visar det sig att det finns 4 olika utgångar att välja på som alla ligger i anslutning till O P:s gata och jag valde fel. Jag väljer alltid fel. Jag lyckas aldrig få koll på vilken utgång som leder vart. Aldrig! Eller förresten, jag har valt rätt 1 gång. En enda gång. Nu har jag grunnat mig vindögd på vilken av de övriga 3 som är den rätta utgången och jag tror att jag har överlistat dem. På fredag får jag se. På fredag ska jag välja rätt. Spännande fortsättning följer!


När man arbetar med människor, när man har patienter som är människor eller djur, så är det inte alltid lätt att hålla tiderna, det fungerar inte alltid med schemaläggning. Jag inser det och jag intalar mig det. Idag var J 20 minuter sen och hon bad om ursäkt vilket jag uppskattade. Ändå kan jag inte låta bli att undra varför jag vid 9 tillfällen av 10 inte får komma in på utsatt tid? Är jag någon sorts magnet för försenade läkare och sjukgymnaster och tandläkare och gudvetvad?


Efter stötvågsbehandlingen gick jag till tebutiken och köpte 6 hg Russian Earl Grey. Sedan köpte jag 2 påsar med Viva Lakrits ädelstenar.


Pär kom hem idag, så nu behöver jag inte stiga upp i ottan för att utfodra tjoande marsvin.


Vi såg en riktigt bra film nu ikväll, "The beaver", en rolig film, men jag satte skrattet i halsen. Om han hade lidit av cancer under 2 år i stället för depression, hade hans fru förlorat tålamodet på samma sätt och slängt ut honom?


  



 
 
Piedra

Piedra

20 juli 2013 13:58

Vad ska stötvågsbehandling hjälpa mot för någonting?
När det gäller tider tycker jag också att man som regel överallt sällan får komma in på utsatt tid.

http://piedra.bloggplatsen.se

Ewa

20 juli 2013 20:48

Stötvågen ska krossa ärrvävnader och förkalkningar, så blodcirkulationen kommer igång och likaså läkningen.

 
Gröngöling

Gröngöling

20 juli 2013 21:03

Låter ganska häftigt med den där stötvågsbehandlingen, hoppas den hjälper också!
Vilket bra besked från sjukgymnasten, att du får promenera. Förstår att det känns bättre än att inte få göra det! För det mesta i alla fall;)

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

21 juli 2013 21:56

Jag funderar på att be dem köra stötvåg på mina tennisarmbågar också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards