Alla inlägg den 29 mars 2012

Av Ewa - 29 mars 2012 15:48

För 4:e gången på 2 veckor promenerade jag till Salem (det börjar bli tjatigt och smått tråkigt faktiskt). Det var dax att träffa husläkaren och få resultaten av förra veckans provtagning. Det var tuffa besked jag fick. Socker, blodvärde, lever och njurar är på topp, men kolsesterolet ligger på höga 8,5. Vid 8 brukar det rekommenderas att behandla med statiner. Det är 2 år sedan jag slutade med statiner och sedan dess har kolesterolvärdet stigit med 4 "enheter". Inte bra alls. En extra varningsflagga för att det finns hjärtproblem i släkten. Vi diskuterade det här fram och tillbaka och enades om att man måste se till helheten i stället för att stirra sig blind på ett enda värde, att det handlar om att väga fördelarna mot nackdelarna. Nackdelarna, i det här fallet är ju kolesterolvärdet medan fördelarna är många: viktminskning (som är bra både för hjärtat och för mina knäleder), sötsuget är borta, jag blir sällan förkyld, tänderna mår bättre och jag slipper blåsor i munnen. Om jag börjar med statiner igen, så rättar kolsesterolvärdet förmodligen till sig, men det blir svårare att gå ned i vikt vilket i sin tur påverkar mitt mående till det sämre för att inte tala om vilka okända effekter den sortens medicin har på övriga kroppen. Nä, statiner tänker jag inte börja med igen, men som tur är finns det ju gott om utrymme för mig att göra kosten striktare än vad den är i nuläget, så det är det jag tänker satsa på. Jag ska kolla värdena igen efter sommaren för då har jag haft några månader på mig.


Jag frågade om hon hade någonting mot min psoriasis som har börjat bli irriterande om än inte besvärlig. Det är värst på enstaka fläckar i hårbotten, så jag fick Elocon kutan lösning som jag kan droppa och smörja in där det behövs. Psoriasisen har börjat krypa nedåt i pannan och huden är ibland så torr att den fjällar vilket inte känns fräscht, så nu ska jag prova en cortisonsalva, Mildison Lipid. Jag gick till Apoteket efteråt för att hämta ut dessa 2 läkemedel samt Imovane, Nasonex och Cetirizin. Det blev en hel (mindre) ryggsäck full av mediciner. Tur att jag har frikort!


Efter läkarbesöket gick luften ur mig av någon anledning. Jag kände mig så......besviken? Tröttheten ramlade över mig och allt kändes tungt. Dessutom började det regna medan jag gick hemåt. Ett iskallt marsregn som förstärktes av lika kalla vindar. Jag blev ordentligt blöt. Det hade över huvud taget inte varit fel att ha haft vinterjackan. Jag är så dj-a trött! Ikväll ska jag ta en Imovane och förhoppningsvis sova hela natten och i morgon ska jag inte göra någonting.


O-fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards