Direktlänk till inlägg 29 september 2012

Religion och tro

Av Ewa - 29 september 2012 22:00

Att tro på en gud som skapare till allt är en sak, men att koppla den guden till en viss religion - varför? När jag har läst historiska romaner och nu senast sett serien "Tudors" och den ständiga kampen mellan protestanter och katoliker, så känner jag vanmakt för det pågår ju än idag. När någon vill uttrycka sin tro på en gud genom nattvarden och avgudabilder, så blir någon annan helt galen och vill ha ihjäl dem och vice versa. Jag har varit ateist sedan jag var tonåring och jag gick ur svenska kyrkan när jag var runt 25 och ju äldre jag blir desto mer övertygad blir jag om att tro är av ondo. Förföljelser, krig, hedersmord och förtryck.


Om islam tycker jag........inte. Jag har ingenting emot muslimer som personer, men idén om att islam är den enda rätta tron får mig att se rött. Jag har varit naiv när det gäller religion och tro och inbillat mig att det är människan som kommer i första hand. Många religioner baseras på samma gud, så hur kan då en specifik religion vara den enda rätta? Jag har fått väldigt negativa erfarenheter av islam och jag förstår inte hur man, som troende muslim, kan hävda att man är en bättre människa när man i samma andetag inte accepterar en person bara pga hennes avsaknad av tro? Är det medmänsklighet? Är det människokärlek? Fastandet under ramadan är bl.a till för att man ska få en uppfattning om hur det är för de som inte kan äta sig mätta varje dag, men hur är det men den övriga medkänslan?


I Schweiz röstade de nej till minareter för några år sedan och när jag sa till Pär att jag tyckte att de gjorde rätt och att jag inte tycker om de moskéer som har byggts här runt Stockholm, så tittade han på mig som om han undrade när moderskeppet skull hämta mig. Tycker han fortfarande tycker att jag var knäpp i huv'et eller har även hans religiösa naivitet krossats? Snart kan det börja höras böneutrop i Fittja och det tycker jag är helt vansinnigt. Margus har skrivit 2 inlägg om just islam och den svenska flatheten och hon uttrycker det bättre än vad jag kan. Läs här och här. Att jämföra de 5 dagliga böneutropen med ringningen i kyrkklockor 1 gång i veckan är bara lamt. Islam är en utbredd tro, men det är aldrig bra att någonting vare sig det gäller tro, politiska åsikter, litteratur, mode eller vad som helst får breda ut sig på bekostnad av alternativ. Jag tycker att det är otäckt och jag känner rädsla. 


Fridens.    



 
 
Ingen bild

Sussi

30 september 2012 15:33

Jag har svårt för religion.Min tanke är om alla dyrkar den "rätta"guden så måste alla utom en ha fel om de finns en gud. Vad händer med de andra.
Tänk dig i bibeln så målar man upp en bild av den kristna guden som en man med skägg. Tänk om han är en svart kvinna vilket misslyckade för en rasist från Texas.
Jag har lika svårt för den kristna religionen som den Muslimska de pga alla korsfarare som tvinga folk värden om att konvertera.
Även i mitt jobb är de jobbigt att ta hänsyn till alla religioner och ritualer. I bland biter jag i hop och tänker varför måste vi andra anpassa oss efter en annan människas tro kan de inte anpassa sig till vår vardag/regler.Alla har rätt att ha sin tro. Men att andra omkring ska anpassa sig där går min gräns tyvärr .. I Luleå har debatten med vart hård om Mosker och jag skulle stenvägra bo granne med en, fick nog 2 veckor i Turkiet av att lyssna på deras ylande men de var självvalt att semestra där.

Bra skrivet av dig!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards