Direktlänk till inlägg 21 juni 2012

Statiner

Av Ewa - 21 juni 2012 21:30

Det är många år sedan jag fick besked om förhöjt kolesterolvärde och började äta medicin sk. statiner. Jag antar att värdet hölls i schack under åren som följde, så jag fortsatte medicinera. När jag fick nys om LCHF-kosten och började läsa böcker och LCHF-magasinet, så lärde jag mig att den sortens medicin är verkningslös, direkt farlig. För 2 år sedan frågade jag min husläkare om det var rimligt att sluta med statinerna och hon svarade ja, så det gjorde jag. Efter ett års uppehåll låg kolesterolvärdet bra till. Då hade jag ätit hyfsat enligt LCHF (läs: mer fett) och just med tanke på att jag inte tog statiner, så var värdet riktigt bra. I år blev beskedet inte lika uppmuntrande, men jag vet att det inte har med ökat fettintag att göra. Det har att göra med att jag inte har hållit mig ifrån kolisar och socker för det är i kombination med fett som det blir farligt.


Det senaste numret av LCHF-magasinet kom idag och det stod mycket om just kolesterol. "De som varken haft diabetes eller infarkt ska inte äta statiner" enligt dr Annika Dahlqvist. Statiner har biverkningar som bl.a infektioner och svårighet att gå ned i vikt. Min viktminskning kom igång när jag tog bort statinerna. Jag börjar även tro att det var den medicinen som gjorde att jag så ofta var förkyld eftersom jag inte längre blir det.


Från en intervju med dr Eric Westman som är en diabetesforskare: "Är kolesterol farligt och i så fall varför? -Nej, om ni med kolesterol menar totalkolesterol så är det inget problem. Man kan ha en perfekt hälsa och leva länge med såväl höga som låga kolesterolvärden. Det finns en gammal uppfattning om att totalkolesterol och LDL-kolesterol är viktiga hälsomarkörer och att de värdena ska vara så låga som möjligt. Men den uppfattningen har inget stöd i modern forskning. Man minskar inte risken för sjukdom genom att sänka dessa värden."


Statiner eller inte statiner, kolesterol hit och kolesterol dit. För mig är det största problemet mitt totala ointresse för mat. Jag önskar att jag hade en privat LCHF-kock som fixar matsedlar, inköp och matlagning. Visserligen är Pär nästan som en privat kock i och med att det oftast är han som lagar maten, men han tror inte på LCHF och är inte speciellt intresserad av det och det är ju ingenting som underlättar.


Jag brukar bli peppad när jag har läst LCHF-magasinet, inspirerad till att ta tag i kosten, men inte den här gången.


Halv-fridens.    

 
 
Pär

Pär

22 juni 2012 18:50

Nä men vänta nu...
Jag tror visst på LCHF och försöker faktiskt laga mat utifrån det men med tillägg av tex potatis (som du inte måste äta av). Att du sedan skippar lågkolhydratssalladen till förmån för tex potatisen som jag gjort vid sidan om är ju inte riktigt mitt problem. Det skulle också vara lättare att ta dig på allvar om du själv följde LCHF mer strikt.

http://sundback.dyndns.org

 
Ingen bild

Marie

9 juli 2012 20:34


Jag förmodar att Du redan läst Uffe Ravnskovs böcker - om inte gör det Hans senaste heter - Hur kolesterolmyten hålls vid liv.
På engelska finns bl.a böcker av Malcolm Kendrick, Duane Graveline och Anthony Colpo.

Jag vill också rekommendera att Du läser patientberättelser på t.ex askapatient.com, spacedoc.net, medications.com och peoplespharmacy.com. Det finns hur många som helst.

Googla: "The Lipitor Paradox", ett roligt, sorgligt och intressant clip från U-tube. Det finns många fler video-clip om du söker på statins.

Googla: "Wonder Drug That Stole My Memory", intressant artikel från The Telegraph mars 2009, författad av Stephen Hudson.

"Högt kolesterol är ofarligt för kvinnor och friska män”,DN-debatt 2011-04-26

”Ett piller för mycket”, DN 2011-04-27

”Simvastatinfallet” (hemsida av Lars Olenfeldt)

”Jag blev sjuk av medicinen” alternativt ”Kolesterolsänkande medel förstörde Åkes liv”, artikel i Aftonbladet 2001-09-06
(obs. artikeln är över 10 år gammal men lika aktuell)

”Stopped our Statins” (intressant sida gjord av patient)
Klicka än här – än där för att se vad som döljer sig under rubrikerna i registret.

Jag tror också att det är bra att läsa t.ex The Truth About The Drug Companies (Marcia Angell), Piller & Profiter (John Virapen), Forskningsfusket (Ralf Sundberg), Vettigare Vård (Ragnar Levi), Our Daily Meds (Melody Petersen), Overdosed America (John Abramson), Malignant Medical Myths (Joel F.? Kauffman) och White Coat - Black Hat (Carl Elliott).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards