Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Nu kommer den.......

Av Ewa - 28 februari 2012 14:44

I augusti är det 12 år sedan jag blev helt sjukskriven och i och med det gick jag aldrig tillbaka till arbetet mer. Vid tillfället i fråga, så var det i första hand pga en handskada som jag inte klarade av att arbeta. Depressioner och ångest fanns hela tiden med i bakgrunden. När jag väl fick möjlighet att vila handen, så blev den långsamt bättre. Jag kan fortfarande få ont när jag överanstränger den, men den är inte längre en anledning till att jag inte kan arbeta. Det finns inga sk. medicinska orsaker till min nedsatta arbetsförmåga. Nu är det endast depressionen som är orsaken dvs. psykiska orsaker. Det är 9 år sedan min sjukskrivning övergick i sjukersättning och jag var tvungen att ansöka om förlängning vartannat år. 9 år med ansökningar, läkarbesök, mediciner, läkarutlåtanden, bevisbörda och misstro. Under dessa 9 år, så har reglerna för oss långtidssjuka ändrats många gånger, sällan till det bättre och med den sittande regeringen har de blivit omänskliga. När jag ansökte om stadigvarande ersättning den här gången, så gällde det: antingen skulle ansökan beviljas eller så skulle jag få börja om från början med sjukskrivningar några månader i taget medan jag skickade in nya ansökningar. Min ansökan beviljades alltså och jag kan inte låta bli att undra varför. Vad var det som fick FK:s läkare att sluta tjafsa med mig? Vad var det som slutligen bevisade för FK att jag inte klarar av att arbeta? Vad var det som fick FK att slutligen erkänna mina depressioner och ångest som en precis lika tuff sjukdom som vilken medicinsk som helst? Var det läkarutlåtandet som var omsorgsfullt formulerat och som inte baserades på bara gamla journalanteckningar? Var det den sammanhängande, sammantagna perioden av sjukdom? Nu behöver jag inte längre vara avundsjuk på min syster eller någon annan som fått stadigvarande ersättning. Nu infinner sig lättnaden. Nu kommer den, Den Stora Tröttheten. Efter 9 års kamp samtidigt som jag har varit sjuk, så kommer Den Stora Tröttheten och jag tänker inte bekämpa den för nu kan jag slappna av. Det får ta den tid det tar för mig att komma tillbaka. Ekonomin är hyfsat tryggad. Jag behöver inte ha med FK att göra förrän i oktober 2014 då de kommer att höra av sig för att förhöra sig om det inträffat några förändringar, men de har ingen som helst möjlighet att ta tillbaka sitt beslut om stadigvarande ersättning! Jag kan slappna av nu och koncentrera mig på att må så bra som jag bara kan med träning, kost, psykisk och fysisk vila och mediciner.

Jag är, som sagt, sjukt trött idag. En tyngd i hela kroppen som gör att jag är ovillig att göra någonting fysiskt. Jag sov inget vidare i natt heller och efter att grisarna fått sin frukost vid halv 7, så dröjde det innan jag somnade om och jag blev väckt av sms-signalen klockan 10. Magen är, av någon anledning, i uppror. Ingen promenad. Ingen ryggträning. Ingen ork. Ännu en dag med snuva och grus i ögonen, så jag har faktiskt tagit årets första allergitablett och det verkar som det var just allergi som var problemet för det känns bättre nu. Igår kväll blåste det rejält och sedan började det snöa. Mer snö - blä! Idag är det 7 plusgrader och den mesta av nattens snö har väl smält undan.


Fridens.       

 
 
margus

margus

28 februari 2012 16:02

Så outsägligt skönt för dig. Det låter gott att du ger dig tid att njuta och VILA UT. Nu kommer våren och sommaren och du kan ta vara på varje minut till fullo. Det kommer att ta tid att låta oket falla, men det faller till sist. Du är fri!

http://margus.bloggplatsen.se

 
Annie Ekström

Annie Ekström

28 februari 2012 17:04

Fina Vän! Äntligen kan du "unna" dig att bara vara trött tills du blir pigg av dig själv. Och när du blir pigg kan du unna dig att få vara pigg och njuta av småfåglarnas sång för en stund. Du behöver inte längre analysera varenda känsla eller mående.
Du har min fulla förståelse och min största empati efter alla år med ifrågasättningar och misstroende i hasorna.
Jag blir så glad när du tar dig tid och ork att sända mig en Kryapådig-kram på bloggen.
Kramar i Massor

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

 
Sophie

Sophie

1 mars 2012 15:23

Så skönt Ewa att du slipper all oro ang ersättning framöver! Stort grattis!

http://luneas.bloggplatsen.se

Ewa

2 mars 2012 16:06

Tack! :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards