Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Motvallskäring

Av Ewa - 27 februari 2012 15:04

En eller två gånger i veckan kommer det en kväll/natt när jag helt enkelt inte.....kan......somna. Så var det igår. Jag lade mig strax före midnatt, men jag somnade inte förrän vid 2 trots att jag gäspade, så att tårarna rann. Hm. Dessutom vaknade jag flera gånger. Kvart i 7 fick grisarna sin frukost och sedan sov jag några timmar till, men det var såååå svårt att stiga upp vid 11 trots att jag var vansinnigt kissnödig. Huvudvärk, grus i ögonen och trött i ryggen. Blä! Nä, idag är jag inte i form för någonting. Ingen promenad och inga ryggövningar, men jag gick ned till Konsum och stödhandlade. Det har skrivits en hel del om att våren skulle komma nu till sportlovsveckan och visserligen var det riktigt milt för några dagar sedan, men vid 7-tiden var det faktiskt 9 minusgrader och när det kommer till kritan, så är februari faktiskt en vintermånad. I alla fall i den här delen av Sverige. Det blåser kalla vindar idag.


Jag har ett drag av motvallskäring i mig som visar sig med jämna mellanrum och särskilt när det är många som t.ex höjer en bok till skyarna för då bestämmer jag mig för att inte sälla mig till flocken genom att läsa den. "Sarahs nyckel" är en sådan bok. För ett tag sedan läste jag en annan bok av den författaren och jag tyckte den var riktigt bra, så då bestämde jag mig för att sälla mig till flocken och läsa även "Sarahs nyckel" och jag är villig att hålla med alla andra om att det är en bok utöver de vanliga! Den tar upp en episod under andra världskriget som få har hört talas om och som fransmännen ogärna talar om: Vel d'Hiv-räden i juli 1942. Har någon av er läst om den händelsen?


Idag kom brevet från FK med bekräftelsen på beslutet om min stadigvarande ersättning. "Försäkringskassans motivering: Försäkringskassan bedömer att läkarutlåtandet ger stöd för att din arbetsförmåga är stadigvarande helt nedsatt på grund av sjukdom i alla arbeten som finns på arbetsmarknaden. Du kan därför få sjukersättning."

Jajamänsan!

Nu ska jag dricka mer te!


Fridens.    

 
 
Gröngöling

Gröngöling

27 februari 2012 17:23

Ja! Eller nej, jag har sett lite ur en film om den där stora stadion. Den där filmen ska visst vara bra också. Tack för tipset om boken!
Ska du rama in brevet?

http://http:/grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

27 februari 2012 18:22

Nä, ingen inramning, men jag måste ju hur som helst spara det. ;-)

 
Ingen bild

Nini

28 februari 2012 10:02

Läste boken för bara några veckor sedan. Mycket bra! Och då tänker jag också på de människor som har det så idag i världen...

GRATTIS till den stadigvarande ersättningen! Måste vara en otrolig lättnad? :)

Ewa

28 februari 2012 11:23

Tack! Det ÄR en enorm lättnad! :-D

 
Annie Ekström

Annie Ekström

28 februari 2012 11:37

Ja, Sarahs Nyckel var extraordinär. Jag läste den för ca ett år sedan, efter att ha fått den rekommenderad av min holländska "sonhustru". Däremot kan jag inte rekommendera filmen. Efter att ha läst boken, så var det mycket i filmen som saknades och det var väldigt synd.

http://www.peek-a-boos.bloggplatsen.se

 
margus

margus

28 februari 2012 13:27

Ojojoj... mycket att gratta till här. Gläds oerhört med dig över sjukersättningen. Obeskrivligt härligt. Du måste dansa på små moln av lättnad. Det är du värd efter allt elände. Måtte du få många härliga dagar... och år... att glädjas åt att jakten är slut. Kunna bli lugn igen.
Och fem år i bloggen! Grattis till det med! Vilken tajming.
Tänker ringa dig om läkarintyget som gjorde susen. Ska ju hjälpa kompisen på nytt.
Kramar och grattis, till ALLT!

http://margus.bloggplatsen.se

Ewa

28 februari 2012 14:42

Tack, tack! :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards