Direktlänk till inlägg 9 mars 2009

Den Stora Tröttheten & Co

Av Ewa - 9 mars 2009 08:25

När jag blir FÖR trött, så kommer depressionen som ett brev på posten. När Elin var liten och jag led av brist på sömn ā la småbarnsförälder, så var det just detta som var det stora problemet och det var detta som gjorde att det var kämpiga år . Nu är jag FÖR trött igen och bufferten för att hålla depressiva tankar stången är minimal. Jag ger efter och faller......


Elin är hemma idag därför att även hon är trött efter den hektiska förra veckan. Pär var på dåligt humör när han åkte till arbetet. Jag åker inte till SATS. Varför ska jag göra det? Det känns inte som det är någon större idé att hålla på. Jag ska gå en långpromenad för att få vara ensam.


Igår sa Pär att det inte går att vara med mig just nu eftersom vad han än säger, så trampar han på någon öm tå och jag fräser ifrån direkt. Han har rätt. Hela jag är en enda öm tå och det blir extra tydligt nu när jag är utmattad. Hela min livssituation..... Visserligen föredrar jag att vara hemma på heltid jämfört med att kämpa mig fram i arbetslivet, men det hindrar inte att jag känner mig värdelös. Jag klarar inte av att arbeta x antal timmar varje dag som majoriteten av Sveriges vuxna klarar. Eftersom jag inte arbetar, så borde min ork rimligtvis räcka till mer här hemma, men så fungerar det, TYVÄRR inte. Min inkomst är en knapp tredjedel av Pärs och räcker inte till mycket. Pär åker till arbetet dag efter dag efter dag utan att känna efter hela tiden och utan att krångla som Elin och jag gör. Han upplever nog allt oftare att det är han som drar lasset och jag förstår honom faktiskt. Allt det här gör att jag är en enda öm tå som det är omöjligt att inte komma åt och Pär, i sin tur är trött och irriterad. När Pär kommer hem efter en arbetsdag på närmare 10 timmar och blir sur över att varken Elin eller jag har förberett någonting inför kalaset som vi hade i lördags, så förstår jag honom. Det gör jag. Jag hör även en outtalad kritik som jag inte skulle ha tagit vid mig av om jag mådde bra, men som i stället förstoras till "Vad har du gjort hela dagen då din värdelösa slöhög??!"


Det är inte roligt att leva just nu.


"Suicide is painless.

It brings on many changes.

And I can take or leave it if I please......" //Titelmelodin till MASH



 
 
Gröngöling

Gröngöling

9 mars 2009 13:26

Sådär tänker jag ibland också för att jag är hemma. Varför orkar jag inte göra åtminstone det när jag är hemma. Stackars man som kommer hem till ett hem där inget är gjort, till en som bara sitter i soffan. Eller dylikt. Men vi är ju inte hemma för att vi är slöa, glöm inte det. Fk skulle aldrig betala ut pengar till oss då förresten. Varje gång man tänker att man är värdelös eller oduglig så ska man veta att det är inte sant. Visst, man kan tänka det ändå för det gör man ju lätt när man är trött och sliten som du är nu, men man ska veta att det är inte så. Det är bara tröttheten som gör att man tänker så. Din man tänker inte så, ingen tänker så. Om de inte är dumma förstås och då är det inget att bry sig om. Du är precis lika mycket värd som andra, det vill säga, jättemycket värd.
Kramar

http://grongoling.bloggagratis.se

 
Jag själv

Jag själv

9 mars 2009 16:26

Tack, Gröngöling!

http://fundringar

 
A

A

9 mars 2009 23:22

Den stora tröttheten...vad jag känner igen det!! Trött är jag nästan jämt och när det går överstyr då kommer även depressionen i full fart.

http://annmi.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards