Direktlänk till inlägg 20 februari 2009

Att gå ned i vikt del 2

Av Ewa - 20 februari 2009 16:28

Träning/motion. Att röra på sig är minst lika viktigt som vad man äter och ju mer vikt man vill bli av med, desto större betydelse får det. Jag själv har så pass mycket övervikt att jag inte kan äta bort den, så att säga utan jag MÅSTE träna oxå. Som tur är tycker jag om att träna.


Det jag tycker är absolut nödvändigt när det gäller träning är att det ska  vara ROLIGT för annars är det dödsdömt från början. När det är roligt, så är det lättare att tycka om att röra sig över huvud taget. När det känns som ett nödvändigt ont, så blir det snabbt plågsamt och att behålla motivationen under så'na förhållanden är omöjligt.


När jag gick i skolan, så hade jag ingenting emot gymnastiklektionerna bortsett från ren redskapsgymnstik (isch!). Jag har dansat jazzdans och jag har tränat med gummiband. En period använde jag ett redskap som jag klämde fast mellan låren med en T-formad stång att arbeta mot och med gummiband som motstånd. Jag har satt ihop egna träningsprogram som jag har kört till musik. Däremot har jag aldrig, förutom jazzdansen i gymnasiet, tränat med "Friskis & Svettis" och liknande för jag avskyr flockträning. Jag är en tränande ensamvarg. Yyyyyyll!!! Jag har aldrig tyckt om att springa. Jag kommer aldrig att lära mig tycka om det. Det är det mest tråkiga och plågsamma man kan utsätta sig för. Att springa med en kompis och samtidigt prata är ingen vits för om hastigheten inte är större än att du kan föra ett samtal, så springer du inte tillräckligt fort. Varför i hela friden springa när man kan gå??? Promenader i rask takt med MBT-skor och styrketräning är de sorters träning som jag inte tröttnar på.


Jag letar efter samma magiska recept som jag letar efter när det gäller kosthållning: jag vill hitta ett sätt att träna som hjälper mig att gå ned i vikt, som är roligt och som känns rimligt att fortsätta med. Att promenera 1 timme varje morgon och 1 timme varje kväll dag efter dag efter dag medan man går ned i vikt kanske fungerar, men är det någonting som jag skulle kunna fortsätta med även när målvikten är nådd? Nope! Att gå till gymmet 7 dagar i veckan och springa på löpbandet och sedan köra styrketräning kanske skulle hjälpa mig att nå målvikten, men skulle jag orka fortsätta så? Nope! Att nöta rumpan på en motionscykel 1 timme varje dag och sedan göra situps, armhävningar mm låter inte bara tråkigt utan även omöjligt att upprätthålla. Det är nödvändigt att hitta en träningsform som man har lust att fortsätta med även när målvikten är nådd för det är, som jag skrev tidigare, lättare att gå ned i vikt än att behålla den.


När jag skriver om träning, så är det enbart på vardagsmotionärsnivå och är man vardagsmotionär, så kommer det, förr eller senare ett tillfälle när träningen avbryts pga förkylning, stukad fot, magsjuka o.dy Om man då har hittat ett sätt att träna som är roligt och njutningsfyllt, så är det inga problem att komma tillbaka. Kondition är en färskvara och man är aldrig i bättre form än den senaste raska promenaden. Det kan vara motigt att komma tillbaka oavsett anledningen till uppehållet, men jag brukar trösta mig med att jag får tillbaka flåset fortare jämfört med hur det var när jag började att träna. Det blir inte som att börja om HELT från början.


Det är med träning som med så mycket annat att det är bättre med lite och ofta än med ett blodsmakande träningspass varannan vecka. Det här kämpar jag med eftersom jag har svårt att kompromissa. För mig blir det lätt att om jag inte orkar promenera i 4 timmar, så är det lika bra att ligga kvar i soffan i stället för att vara ute i 30 minuter. Allt eller inget! Därför räknar jag det som träning även om promenaden inte blev längre än en kvart för det ÄR bättre än att ligga kvar i soffan.


Fridens.



 
 
Ingen bild

catrin

20 februari 2009 19:26

jo men tänk om man inte kan göra det man tycker är roligt...min kropp säger aj aj om nästan allt som ger motion o kondition, mkt dumt så jag borde verklgien ändra mina kostvanor...

 
Naom

Naom

21 februari 2009 15:25

Känner igen mig i ditt resonemang. Har också övervikt ca 15 kilo och behöver också motion för att kunna gå ner och framför allt få bättre kondition. Har också svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på.
Ha en skön kväll !
Kram N

http://n-a-o-m.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards