Direktlänk till inlägg 2 juli 2008

Vårt vackra språk

Av Ewa - 2 juli 2008 16:43

Önskas innerligt: en klar, tydlig och begriplig grammatisk regel för användandet av 'de' och 'dem'.


Tack på förhand!

BloggRegistret.se  
 
Gröngöling

Gröngöling

2 juli 2008 17:53

Hej och tack för en bra och fin blogg. Regeln är förstås det med subjekt och objekt. "De" är subjektsformen, "dem" objektsformen. Sen måste man ju veta vad som är vad för att kunna använda regeln. Jag brukar tipsa om att tänka på engelskan, där brukar man ju inte göra fel. They är de, them är dem. Ha det gott med dina smågrisar, jag vill också ha men det är bara jag i familjen som vill (än så länge, jag får bearbeta dem). Hälsningar Lotta

http://grongoling.bloggagratis.se

 
Sophie

Sophie

2 juli 2008 18:36

Men du, visst är det så att man använder de om det är ett subjekt och dem om det är ett objekt. Alltså beroende på om man syftar på dem i första eller andra hand eller hur man ska säga. Ex: "De åker bil varje dag." och "Hon ser dem åka bil varje dag."

http://luneas.bloggagratis.se

 
Sophie

Sophie

2 juli 2008 18:36

Kika här: http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=48022;objekttyp=lan

http://luneas.bloggagratis.se

 
Annie

Annie

3 juli 2008 14:28

Kopierar in ett svar jag fick i min blogg där jag ställde samma fråga:

"De" hör till samma grupp som jag, han och hon.


"Dem" hör till samma grupp som mig, honom och henne.


Exempel: Han går i skolan. Är det flera personer används därmed ordet "De" som ingår i samma grupp, dvs "De går i skolan".


Exempel 2: Jag träffade henne i parken. Flera personer; använd "Dem" som ingår i samma grupp, dvs "jag träffade dem i parken".

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

 
Jag själv

Jag själv

3 juli 2008 15:31

1000 tack för all hjälp! :-D

http://fundringar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards