Direktlänk till inlägg 18 mars 2008

Platt fall

Av Ewa - 18 mars 2008 17:47

Elin är hemma idag. Hon kunde inte somna igår och strax före midnatt var hon gråtfärdig och jag satte mig hos henne en stund. Jag bestämde att hon skulle vara hemma idag. Jag har många idéer/förklaringar till varför hon mår så här (för många för att jag ska orka skriva upp dem) och jag lade fram dem för henne. Hon tyckte tydligen inte att jag yrade i nattmössan och halv 1 kändes allt lugnare, så då gick jag. Hon hade tydligen somnat "två minuter senare, typ". Bakslag och tålamod.


Dagens injektioner i knäna gjorde ONT och det förklarade han med att brosket är "tajtare" dvs inte lika sprött eller poröst som vid första tillfället och att det är svårare att få in nålen. Jag fick även en i det vänstra knäet och där var det tydligen ännu "tajtare" eftersom det gjorde så dj-a ont att jag blev svimfärdig och fick ligga ned ett bra tag efteråt. Jag frågade vad värken efter träning beror på och eftersom jag bara kör "knä-vänlig" träning, så trodde han att det är en inflammation bakom knäskålen som nog är övergående. Nu behöver jag inte fler sprutor, så vida jag inte får ont igen.


Jag hade planer på att shoppa en hel del innan läkarbesöket, men det blev bara Apoteket och Åhléns. Jag hade helt enkelt ingen lust. Plötsligt ramlade Den Stora Hopplösheten över mig och vart jag än vände blicken så såg jag bara tecken på vilket hemskt samhälle vi har skapat. På Åhléns pågick en "drive" för ännu en ny ansiktskräm som lovar att "expression lines" kommer att reduceras. De linjer man får i ansiktet helt naturligt genom att man blir äldre och rynkar pannan och skrattar och gråter. Varför ska de reduceras? Varför ska vi vara lika släta och intetsägande som de retuscherade fotomodellerna? När jag satt i SATS reception och väntade på läkaren, så tittade jag på de träningskläder som säljs där. Väldigt snygga. Läckra och säkert prisvärda, men bara för de som redan är vältränade, de som redan har gått ned i vikt och inte behöver större storlekar än L eller möjligen 44. I ett av Åhléns stora skyltfönster hängde en enorm skylt som förkunnade att om jag köper minst två produkter av märket X, så får jag en gåva motsvarande ett värde av 1200 kr. 1. Om jag måste köpa något för att få något annat, så är det INTE NÅGON GÅVA. 2. Jag törs inte ens ta reda på vad dessa produkter kostar eftersom gåvan har så högt värde.... Mer än halva markplanet av Åhléns upptas av smink, smink, smink, parfym och mer smink. De har flyttat ned en del under gatunivå och där kommer det nog att börja breda ut sig snart. Sjukt är det ord som kommer för mig. Sjukt.


Jag har lämnat ett meddelande till min läkare om att jag vill ha en tid för att prata om bland annat Italien-resan. När resan började planeras, så var jag inställd på att INTE följa med. Under månadernas gång, så har jag vacklat för att till slut vilja följa med och nästan se fram emot det. Den senaste månaden har jag vacklat igen och nu har jag bestämt mig för att stanna hemma. När jag tänker på att förbereda, packa osv. så får jag en knut i magen. JAG ORKAR INTE. Alla satans mediciner som läkaren säger att Apoteket kan skriva ut ett intyg för och Apoteket säger att det är läkaren som gör det och läkaren, återigen, föreslår att jag vänder mig till den italienska ambassaden. Förmodligen blir medicinerna inget problem, men det behövs egentligen bara en enda nitisk tulltjänsteman som får för sig att det är misstänkt...... Nu har jag gått omkring i mjukisbyxor i ungefär ett halvår. Jag har inte gått ned i vikt (vare sig kilomässigt eller centimetermässigt) och lär inte göra det på den dryga månad som är kvar. Det känns inte lockande att åka utomlands i den här sortens kläder samtidigt som jag inte har den minsta lust att försöka hitta nya. Det är helt enkelt enklare att stanna hemma och jag känner mig själv så pass bra att jag vet att jag inte ångrar mig.


"Sista jouren" är tråkig.


Fridens.

 
 
Ingen bild

Ann-Christine

18 mars 2008 20:06

Kan be Josefine kolla på flygplatsen, hon flyger hem för några dagar nu på torsdag.
Rynkor är om inte direkt snyggt så något som hör till, visar att man upplevt något i livet.
Och du, Italien är underbart på våren.

 
Ingen bild

Dragariel

18 mars 2008 21:03

Mm, den där hopplöshetskänslan känner jag igen. Och det värsta är egentligen att vi är så oerhört många som har den känslan, och att vi tror att bara för att media hela tiden pushar fram ett sjukt, retuscherat ideal att det är så det ska vara. Vi är så jäkla grundlurade! Och då tycker jag så synd om mina barn som ska gå igenom hela skiten med utseendefixering, viktminskning, tvång till silikonbröst, hårfärgningar...att de inte ska få duga som de fullständigt överjordiskt ljuvliga varelser de är i sig själva...Det är så man kunde gråta åt det! :(

 
Annie

Annie

18 mars 2008 21:24

Kram till Elin.

Det är ju för underligt att det är så fult i vår kultur att tiden tar ut sin rätt. Ju fler rynkor man har i ansiktet, desto mer har man fått ut av livet, anser jag. Den som har mest rynkor när man dör vinner :-)
Dessutom är jag helt övertygad om att alla antirynk-krämer är fulla med gifter som tränger in i porerna och gör att ansiktet får en lätt svullnad som slätar ut rynkorna. Skulle aldrig få för mej att smeta in mej med någonting dyligt.

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

20 mars 2008 20:40

Jag håller med om att det är för mycket om utseende överlag som gäller idag. Är man inte för tjock så är man för smal. För kort eller för lång. Har för många rynkor mm. Nää, nu räcker det. Jag trivs med mig själv och skiter i allt annat. Mjukisbyxor är sköna och det är mer eller mindre odiskutabelt. Går jag bort får stretchjeansen åka på, men sen är det stopp med klädfjantet.
Jag hoppas du åker till Italien och inte låter omgivningen påverka dig för mycket just nu. Du är samma person oavsett din vikt. Jag har slängt min våg. Vad ska jag ha en pryl till som enbart gör mig deppig? Så nu kan jag inte väga mig och det är befriande.
Kram &
Glad Påsk
Och en x-ra kram till Elin

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards