Direktlänk till inlägg 7 juli 2014

När jag kom in i köket......

Av Ewa - 7 juli 2014 16:02

......klockan halv 8 var det redan 22 grader. Mitt på dagen var det 29 grader.  

Jag var till Stockholm en kortis, närmare bestämt tebutiken. Tur och retur för te. Det är ett urmärkt tillfälle att sitta och läsa eftersom jag har svårt att göra det hemma. Nä, jag vet inte varför. På ditvägen var det nya vagnar med AC och jag satt på skuggsidan, så det var en baggis, men åt andra hållet var det gamla vagnar utan AC och det var inte någon baggis. Trots neddragna fönster var det som en unken bakugn.


Min inre språkpolis fick nästan psykbryt när jag fick se den här reklamen:

"Levlaupp med LG". En annan variant var "Levlaupp batteriet."

 


Förutom att det är en svengelska som skär som knivar i hjärnan, så är det dessutom en ihopskrivning som är regelvidrig. Håll med mig, snälla!!


Jag har snart lyssnat färdigt på trilogin om De Utvalda i Engelfors och även om jag blev positivt överraskad av att den första boken var bra, så kan jag inte säga att de följande höll måttet. Det är en ungdomsbok, det är jag medveten om och jag kan känna igen min egen osäkerhet från när jag var i den åldern och kanske är den språkmässigt anpassad, men jag tycker ändå att språket är fattigt även om det inte är dåligt. Det finns 2 ord som används alldeles för mycket: hata och ångest. 


Nivea har funnits så länge jag kan minnas och det är ett märke som jag har återvänt till med ojämna mellanrum genom åren. Elin hade en ansiktsskrubb från Nivea som jag provade och tyckte mycket om. Tyvärr, var det den sista skvätten, så jag bestämde mig för att själv köpa den. Jag använder mest Apotekets hudvårdsprodukter, men nu kände jag för att vara varumärkesotrogen! Jag hade kunnat köpa skrubben i Stockholm idag, men värmen gjorde att jag inte pallade att gå till fler affärer än tebutiken, så i stället satte jag mig vid datorn och gick in på Lyko.se. Jag shoppade loss där och endast Nivea hudvårdsprodukter. Skrubb för både ansikte och kropp, 2 duschtvålar, 1 deo, ansiktsmasker och rengöringsservetter. Ingen hudlotion faktiskt för nu när jag har fått tag på Essex, så duger ingen annan.


Varje fönster på nedervåningen plus balkongdörren är vidöppet för att få korsdrag, luftcirkulation. Det är kanske inte det svalaste alternativet för även om vi inte har luftkonditionering, så släpps ju värmen in. När jag kom hem räckte det med att jag klev in i hallen för att känna hur välsignat svalt (och tyst) det var och ändå sprang jag runt och vräkte upp fönster på vid gavel. Ett misstag?


Lättklädda turister med bara fötter i sandaler (jag vet att de var turister för de hade kartor i händerna). Smala, barbenta kvinnor i kortärmade blusar och knäkorta kjolar. Unga tjejer i ballerinaskor med sulor som är så tunna och odämpade att de lika gärna kunde gå barfota och förmodligen får hälsporre framåt hösten. Jag blir avundsjuk. Sååååå avundsjuk. Jag får skavsår av allt utom strumpor. Mina lår är så tjocka att de gnider mot varandra så att jag får skavsår på insidorna om jag har på mig kjol. Om jag gick en så kort sväng som till Konsum i ballerinaskor skulle jag ha ont i kroppen resten av dagen. Det har mindre betydelse att jag försöker gå ned i vikt för det är nu det är varmt, det är nu jag oxå skulle vilja ha nätta sommarkläder! Det är ingen som helst tröst att jag kanske slipper släpa på allt det här fettet nästa sommar.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards