Direktlänk till inlägg 17 april 2014

Extra skrivövningar 4

Av Ewa - 17 april 2014 22:49

Jag har skrivit ihop 4 stycken 5-minutare där jag hade en halv inledning som jag fick spinna vidare på.


Om jag vann 1 miljon.....

.....då skulle jag betala alla mina skulder som visserligen varken är många eller stora, men som Göran Persson sade: ”Den som har skulder är inte fri.”Sedan skulle jag anlita hantverkare som kan snygga till sovrummet och köket och övervåningen. Jag skulle ge många tusenlappar till min dotter och hennes pojkvän. Kanske skulle jag köpa en blu-ray spelare som min man tjatar om. En hel del av pengarna skulle sparas, präktigt eller inte. Om jag kunde så skulle jag lägga hela miljonen på att köpa mig hälsa. Det är väl det enda som inte kan köpas för pengar och det är nog det jag helst vill ha.


Plötsligt började det åska.....……

.....och hon avbröts i läsandet. Hon upptäckte att det hade blivit mörkt, nästan som på kvällen. Himlen var täckt av moln som var blåsvarta. En blixt med kraftig smäll direkt efteråt. Det kändes i hela kroppen när åskan mullrade förbi. Hon kunde nästan se hur Tor for fram över himlen med det långa vita håret och skägget fladdrande och hammaren höjd, redo för den nästa smällen. Hon älskade åska! En naturkraft som människan inte kunde rå på eller påverka. Hon slog ihop boken och lade den på soffbordet innan hon gick ut på balkongen. Det hördes ett susande och sedan täcktes den asfalterade gångvägen av den ena pricken efter den andra när regnet tilltog i styrka.


Görans största rädsla var.....

.....att gå under en stege eller en svart katt som sprang över vägen eller att lägga nycklarna på bordet eller att spilla salt på bordet eller att krossa en spegel. Göran var skrockfull och upplevde hela tillvaron som minerad mark. Han hade varit med om att gå under en stege för att i nästa sekund trampa snett och stuka foten så illa att han haltade i flera månader efteråt. Den senaste gången en svart katt hade sprungit över vägen hade han glömt att spotta tre gånger över axeln och knappt hade katten försvunnit ur sikte innan handtaget på matkassen hade gått sönder. Förlorade ägg, bokstavligt talat. Varje gång han kom hem, så hängde han nycklarna i nyckelskåpet, men om han var tvungen att lägga dem ifrån sig, så lade han alltid något mellan nycklarna och bordsskivan.


Det värsta var att Anja aldrig fått.....

.....möjlighet att ta farväl av Lillan. När hon kom hem från middagen hos sin väninna med familj, så hade hon hittat Lillan död i buren medan hennes burkompisar förskräckt tryckte tillsammans i den motsatta änden. Marsvinet Lillan med sin gyllenbruna och vita päls och den roliga markeringen på munnen som såg ut som ett misslyckat försök att sätta på läppstift. Nu låg hon där på sidan och hade redan hunnit bli kall. Överläppen var lätt uppdragen så att de två långa framtänderna var blottade. Hade hon haft ont? Det troligaste var att hon hade fått en stroke och då hade det åtminstone gått fort. Lillan skulle ha fyllt 5 år, så hon hade nästan hunnit bli en marsvinstant.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards