Direktlänk till inlägg 22 februari 2014

Förintelsen

Av Ewa - 22 februari 2014 20:20

Igår uttryckte jag det som så att "....om jag måste anmärka på något....", men idag är jag mer kritisk. Serien sträcker sig över en så pass lång period som 10 år, fram till krigsslutet, men jag fick ingen bra uppfattning om hur åren gick. I en av de sista scenerna frågar Inga Rudi hur många år som gått sedan de sennast sågs och han svarade 7 år. Vad?! Inga som helst utseendemässiga förändringar trots 10 år och periodvis svält för att inte tala om när de var fångar i lägren. Det var full grönska oavsett årstid, lätta höstfärger vid något tillfälle och det gjorde oxå att jag inte fick någon känsla av att tiden gick. I sista avsnittet talar de om påsken 1943 och jag tänkte att "Herregud, det är hela 2 år kvar!", men de 2 åren klarades av på kanske 30-40 minuter och så plötsligt, utan någon som helst förvarning fick man se hur en av de ansvariga nazzarna satt i förhör, som krigsfånge, hos den amerikanska militären. Jag tycker att det fanns många scener som hade kunnat kortas av för att i stället skildra upplevelsen av när freden kom, när alla i koncentrationslägerna blev befriade. Jag är inte lika imponerad längre.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards