Alla inlägg den 17 februari 2014

Av Ewa - 17 februari 2014 20:35

Vi såg "Galileis liv" av Berthold Brecht igår och den var fantastisk! Den tilltalade mig mycket mer än vad "Candida" gjorde dels beroende på att jag är svag för verklighetsbaserade berättelser och dels tack vare våra platser på sjätte raden - det blev en helt annan upplevelse. Scenografin var fiffig och den centrala träskulpturen påminde mig både om kluriga träpussel och om den allra enklaste hyllkonstruktionen från IKEA. Tack vare rörligheten, så ändrades scenen från Florens till Pisa till Rom och tillbaka till Florens. En helt annan scen än det statiska rummet i "Candida". Alla skådespelare utom Lars Andrée hade mer än en roll som tydliggjordes med kostym och mask. Jag vet inte om jag har sett Lars Andrée i någon huvudroll tidigare, men han har dykt upp i allt möjligt från Bill i julkalendern om Pelle Svanslös till Roger i "Äkta människor". Som Galilei var han enastående! Kvällens modigaste stod Christer Fant för när han, i rollen som påven, stegade ut på scenen iklädd endast ett underställ ā la Åsa-Nisse.


När vi var i Italien 2008, så besökte vi kyrkan Santa Croce där Galileis grav finns och den är pampig.

 


Under pausen såg jag en skådespelare som jag inte minns namnet på, men som var med i första säsongen av "Äkta människor" tillsammans med Leif Andrée. Direkt bakom oss inne i teatersalongen satt Bodil Jönsson. Jag hörde hennes skånska dialekt och ute i foajén såg jag ett ansikte som jag inte kunde placera förrän efteråt. Pär hade tydligen gått igenom samma pussel-procedur, men inte kommit på vad hon heter.

     

Av Ewa - 17 februari 2014 20:26

Svaret på fotröntgen kom idag och röntgen visar att allt är normalt.

Jahapp.

Och nu då?

Det är bara att börja träna upp styrkan i fotj****n.


  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards