Direktlänk till inlägg 10 juli 2011

Kiruna del 1

Av Ewa - 10 juli 2011 15:15

Pär är alltid orolig för att det ska vara mycket trafik när vi har en tid att passa, så när vi åkte till Arlanda i torsdags, så såg han till att vi var ute i god tid och alla vet ju att när man räknar med trafikstockningar och andra problem, så flyter allt smärtfritt, eller hur? Alltså kom vi till Arlanda med ungefär 2 timmar kvar innan flyget skulle gå. Det tog i och för sig en mindre evighet att traska från parkeringshuset till den terminal som flyget skulle gå ifrån...... Vi slog ihjäl lite tid genom att fika på Wayne's Coffee och jag drack åff kårse Chai Latte, men den var ingen höjdare.


Det är tråkigt att flyga! Urtråkigt! Trångt och eländigt. Bullrigt. Allmänt omysigt. Vi lyckades få platser vid vingen, så utsikten var inget att hurra för. Jag kände hur en huvudvärk började ge sig till känna. Jag gjorde mitt bästa genom att läsa en överraskande bra bok som jag verkligen rekommenderar, så vida ni inte tillhör den obildade grupp som hellre ser filmen. Vi landade i Kiruna enligt tidtabell och alldeles lagom till en rejäl åskskur. När vi väl hade hämtat ut både vår enda resväska och hyrbilen (en ny Volvo där det kändes som om man satt nere på marken jämfört med vår braiga Skoda Yeti), så åkte vi ut till Poikkijärvi kyrkogård och besökte mina föräldrars grav. Det är 10 år sedan sist och det såg naturligtvis inte ut som då, så det tog ett tag innan vi hittade den. Förra gången var det dessutom bara mammas urna som var gravsatt, men det var jag lyckligt ovetande om. (Alla bilder är klickbara.)


  

 Den här utsikten har mina

föräldrar mot Jukkasjärvi.

  

Sedan åkte vi tvär över älven till Jukkasjärvi och tittade in i kyrkan med den fantastiska altartavlan som Bror Hjort skar ut. Kyrkan fyllde 400 år 2008 och jag tycker att den är väldigt fin tack vare att den är så liten. Pär lyckades fotografera klockstapeln, men kyrkan låg dold bakom lövrika träd, så den har vi en tyst minut för (internt skämt när något saknas).


   

     

Vi hann bli genomdränkta av ännu en åskskur och efter det styrde vi Volvon mot sta'n och hotellet för att byta kläder.


Hotell Ferrum ingår numera i Scandic-kedjan, så rummet var lagom utslätat och opersonligt och dessutom varmt; eftermiddagssolen låg på och eftersom den inte går ned över huvud taget (före 14 juli), så blev det ju inte ett dugg svalare bara för att det blev kväll......


Utsikt från hotellrummet.

  

När vi hade bytt till torra kläder, så gick vi en sväng på sta'n och då slog depressionen till för visserligen har Kiruna centrum aldrig varit stort, men jag minns inte att det var så fruktansvärt dött! Det bor en massa människor i och runt centrum, men var tusan höll de hus?! Ångesten och hopplösheten kom smygande. Vi köpte några vykort och gick sedan tillbaka till hotellet. Jag nästan flydde in för att slippa se eländet.


En bit av Kirunas pytte-centrum.


I det här huset bodde min farbror som var polis. Här var jag och familjen på barndop tidigt 70-tal när deras äldste son döptes. Jag tyckte att "Tryggare kan ingen vara" var så sorglig att jag började gråta.

        

 

Vi skrev vykorten och sedan styrde vi Volvon mot Jukkasjärvi än en gång för att äta middag på Jukkasjärvi Wärdshus som numera ingår i Ishotellet (Ice-hotel som det heter på norrländska). Ett nytt hus i gammaldags stil med fina träarbeten. Fondtapeten hade en bild från en renskiljning vilket kanske låter knäppt, men var effektfullt, i ljusa blåa, gråa och vita toner. Dukningen var vacker för att inte tala om uppläggningen av maten som smakade himmelskt!


Pärs ugnsbakade röding med

puré av mandelpotatis

 


Min grillade biff med rösti

  


Hemgjord vaniljglass med

varma hjortron serverat

på ett isblock!!

 


Efter den kanon-måltiden, så åkte vi tillbaka till hotellet och jäste. Jag flippade lite mellan tv-kanalerna, men huvudvärken fick mig att krypa i säng redan vid 21. Det tog ett tag att somna pga värmen och jag svettades, så att det rann om mig och det kändes som att jag vaknade en gång i timmen hela den natten. Blä!


Fortsättning följer!


Fridens. 



 



 
 
Gröngöling

Gröngöling

10 juli 2011 17:26

Välkommen tillbaka, jag har saknat dig!
Ännu fler fina bilder (har sett Pärs bilder).
Maten ser jättegod ut...
Tråkigt att det är så dött i stan. Inte lätt för glesbygden. Det kanske var extra dött för att infödingarna var på semester förresten.
Kram, väntar på fortsättningen :)

http://grongoling.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards