Direktlänk till inlägg 15 februari 2011

Provtagning och mindfulness

Av Ewa - 15 februari 2011 12:08

Pär väckte mig vid 7 och då var det bara att klä på mig och direkt ut i kylan och nästan-mörkret för provtagning på fastande mage. Idag är det mildare. I morse var det -10 och jag tyckte att allt kändes kallt och ruggigt, men det var väl inte världens bästa sätt att starta en dag på. Vi kom till vårdcentralen halv 8 och då var det flera stycken före mig, så jag satt och läste i 20 minuter. Det var en manlig sköterska som stack mig och det kändes knappt! Han tog 3 rör av mitt värdefulla blod innan han var nöjd. Jag fyllde på förlusten med den drickyoughurt som jag hade med mig. Sedan promenerade jag hem i maklig takt. Då hade det ljusnat och flingor av lättaste pudersnö föll stilla. Det var skönt att komma ut, men att göra någon fysisk anstränging utan frukost först, det är inget för mig. När jag kom hem låg Elin kvar i sängen, halvförkyld och trött och jag gjorde i ordning frukost som jag tog med mig till vardagsrummet. Jag såg lite mer än ett avsnitt av "Huset Eliott" och sedan somnade jag bland kuddar och pälsiga filtar. Nu sitter jag här.


  

  



Igår kväll satt jag och lyssnade på avslappnings-CD:n medan spelade på datorn i syfte att ta reda på vilken sorts avslappning det handlar om. Det är sk. kropps-scanning där man koncentrerar på en kroppsdel i taget och "...registrera förnimmelserna här och just nu...". Det handlar ju om mindfulness!!! Blä! Efter ett tag tyckte jag att "...här och just nu.." lät så löjligt och jag kunde inte ta det på allvar. Idag ska jag lyssna på CD:n så som det är tänkt att den ska lyssnas på för jag ska väl ge även den en chans..... De övriga läxorna är inte heller gjorda.


Fridens.

 
 
Gröngöling

Gröngöling

15 februari 2011 15:54

Tyvärr håller jag med dig om sådan där avslappning. Jag tycker att det låter så "o-avslappnande" att man ska registrera sina förnimmelser. Som en datamaskin. Tacka vet jag Uneståhl, sköna och bra avslappningsövningar. Kan låna dig om du vill. Men det blir ju inte som läxan förstås.
Kram kompis!

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

15 februari 2011 16:31

Tack för erbjudandet, men jag har hemgjorda avslappningsövningar.

 
eva

eva

15 februari 2011 16:06

Jag tycker att mindfullness är fantastiskt och tror att den dag då jag kan hantera det fullt ut kommer jag att må riktigt bra :D

http://tanteva.bloggplatsen.se

Ewa

15 februari 2011 16:30

Det är tur att vi alla är olika, tycker jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards