Direktlänk till inlägg 13 september 2010

Jämställdhet

Av Ewa - 13 september 2010 15:20

Naturligtvis är jag för jämställdhet. Vem är inte det? Jag är för jämställdhet i det stora hela, men när det kommer till de små sakerna som att läroböckerna inte är jämställda, så himlar jag med ögonen. Kanske är läroböckerna inte jämställda, men har alla dessa forskare frågat studenterna om de verkligen påverkas av det? Jag tycker oxå att det är att inte ha förtroende för den enskilda människan när man vill in och peta på petitesser! Är den enskilda människan verkligen så osäker att hon inte kan bilda sig en egen uppfattning trots att så många män förekommer i studielitteraturen??  Trams!


Fridens.

 
 
Ingen bild

Kaj

7 januari 2011 04:32

"Lilla du, påverkas du av att se killar i alla sammanhang utom just barn och vård? Du vet att det är lika naturligt för killar att göra sånt! Ingen skillnad alls..."

Klart som fan ingen ungdom säger att de påverkas. Var skulle de lära sig att ifrågasätta varför fler män än kvinnor får arbete och högre lön trots att de (enligt ams) är mindre flexibla, mer socialt utstötta, lägre utbildade och har högre tendens till att bli missvrukare? Ifrågasätta system lär vi oss tidigt, men traditioner och normer är farligt - det sitter så djupt att dr flesta himlar mef ögonen, för det är ju faktiskt djälvklart att män bara ska ha högre lön. Liksom naturlagen om att män hörs och syns mest.

Prova byt ut Kvinna mot Svarta än mot Vita. Det sätter mycket i annat ljus. Det är ju en naturlag att svarta är lagda åt omvårdnad och städning.

Himla med ögat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards