Direktlänk till inlägg 6 maj 2010

Elektroniska böcker

Av Ewa - 6 maj 2010 12:11

  


"Bokälskare vänder e-böcker ryggen" skriver DN idag. Jag kan inte säga att jag är förvånad. Inte ens vi svenskar som annars suger åt oss alla tekniska nymodigheter har nappat på den här kroken. Det skylls på att det saknas ett vettigt skyltfönster; ingen vill köpa en läsplatta för tusentals kronor utan att först känna på den. Jag tror mer på att det är känslan som saknas. När man är en BOK-älskare och älskar att läsa, så innefattar det även KÄNSLAN av att hålla i en bok; papper och trycksvärta helt enkelt. KÄNSLAN av att öppna en sprillans ny och oläst bok...... KÄNSLAN av att läsa en tummad och många gånger läst bok...... KÄNSLAN av att strosa runt i en bokaffär och se alla olika omslag; välja och vraka. Jag går inte längre på bokrean, men ni som gör det: passar e-boken in på en bokrea med alla dessa boktravar som ligger och lockar?


  


Jag är teknik-fientlig så till vida att jag inte tror på tekniken för teknikens egen skull. Teknik som underlättar vardagen är en annan sak. När det gäller e-böcker, så blir det ÄNNU en pryl som kan gå sönder. ÄNNU en pryl som måste laddas för att fungera. ÄNNU en pryl som kräver attilraljer som sladdar för att kunna laddas.

Att kunna ha många, många boktitlar i en och samma, platta utrymmes-besparande pryl kan väl ha sina fördelar, men tänk att gå miste om den känslan som synen av fullpackade bokyllor ger........ Återigen är det KÄNSLAN som försvinner. Tekniken är känslokall och eftersom jag är en känslomänniska, så säger jag nej tack elektroniska böcker.


  

Fridens.

 
 
riesling

riesling

6 maj 2010 21:56

Jag blir så glad när jag läser ditt inlägg, jag håller ju med! Jag har funderat över hur omodern jag egentligen är som gillar riktiga böcker, men du förklarar det på ett sätt som gör att jag känner igen mig.
Jag har också alltid, alltid läst. Har alltid minst en bok på gång och kan känna rysningar i kroppen över en vacker bok med helt nya blad i. En spännande bok, en bok med vackra bilder, en sorglig, rolig eller ryslig bok eller en bok med spännande fakta. Det är en grym känsla ...

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Jag själv

Jag själv

6 maj 2010 22:07

Riesling: Amen! :-)

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
margus

margus

7 maj 2010 21:35

Instämmer till fullo! Dessbättre håller många experter också med dig och säger att "boken, som vi känner den sedan gammalt, kommer aldrig att försvinna". Sätter mitt hopp till detta.

http://margus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards