Direktlänk till inlägg 16 juni 2009

Stavningens sköna konst

Av Ewa - 16 juni 2009 10:06

På Dn:s hemsida finns hela listan över de svenska ord som svenska folket oftast stavar fel. Jag är tillräckligt stöddig för att säga att jag INTE tillhör felstavarna. Det svenska språket och språk över huvud taget ligger mig mycket varmt om hjärtat. Det är därför som jag blir så förtvivlad när jag läser böcker, bloggar, tidningsartiklar och till och med skyltar i affären och ser alla dessa felstavningar på ord som - för mig - är så självklara. Unga människor i Elins ålder som ännu inte begriper hur otroligt viktigt det faktiskt är att kunna stava rätt och att kunna uttrycka sig på sitt modermål. Den åldersgruppen har åtminstone tid att utvecklas till det bättre. Det känns ännu värre att se hur dålig min egen generation är på svenskan. *ryser av obehag*  Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, men jag nöjer mig med detta.


Fridens.


PS. Abborre - fisken med flest ben.

 
 
Kvasthilda

Kvasthilda

16 juni 2009 10:35

Kan inte göra annat än hålla med dig. Nu är ju jag Queen of Typo själv och stavar som en kratta emellanåt, men det beror mest på alla fel-knapp-tryckningar....
Barnen frågar hur saker o ting stavas när de skriver och de är lika noga som jag. Ibland faller de givetvis ner i tonårsträsket och stavar som krattor, men det beror lite på sammanhanget. Det finns hopp om några i denna världen :-)
Särskrivningar, felstavningar. *rys*
Jag försöker att inte låta det påverka mig i alltför stor utsträckning men ibland orkar jag helt enkelt inte läsa igenom texter som är knökfulla med felstavningar och felskrivningar.

http://malmdamm.bloggagratis.se

 
T

T

16 juni 2009 16:30

Använder du som språkvetare, språkvärnare ordet liksom?
" Den är liks om blå."
" Jag har liksom inte hunnit med. "
" Hon sa liksom att liksom hon inte hann men man kan likksom inte säga så liksom."

*avlider* *tappar koncentrationen på vad de säger* *kan inte ha fullt förtroende för en person som säger liksom tio ggr i en mening*

http://engeltina-engel.blogspot.com

 
Jag själv

Jag själv

16 juni 2009 16:36

T: jag vet faktiskt inte om jag gör det! Sällan i så fall.

http://fundringar

 
Ingen bild

Mia

16 juni 2009 17:06

Irriterande och svårläst med stavfel, särskrivningar, felböjningar, felsyftningar etc. När jag växte upp kunde f.ö varenda unge över fem år stava till abborre. Ett vanligt "skämt" var "Hur många B-n är det i abborre". Meningen var att man skulle svara "två". Repliken var: "Då har du aldrig ätit abborre".

 
Ingen bild

Lennox Lacrameau Miller

21 juni 2009 20:46

Hej!

En mening blir lätt att missförstå om den inte innehåller både subjekt och predikat. Läs din egen text en gång till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards