Direktlänk till inlägg 11 maj 2009

Brev från Förkränkningskassan

Av Ewa - 11 maj 2009 20:51

"Jaha, vad är det NU då?" var min första tanke när jag såg FK:s gröna logo i ena hörnet av det vita kuvertet. "Ett erbjudande om förändring" löd rubriken. En kort text där delen som gällde mig bestod av "...så kan vi hjälpa dig med arbetsförmedlingen."


Jag vet inte vad jag ska tycka..... Det var, på sätt och vis en överraskning att få ett brev från FK som inte gick ut på att jag måste göra det eller det innan ett visst datum för annars drar de in ersättningen.


Jag har inte arbetat en enda dag, hel eller halv, sedan slutet av augusti 2000 dvs nästan NIO ÅR! Det är en lång tid. Så länge jag var anställd, så gjorde min arbetsgivare inget för att på något sätt hjälpa mig tillbaka till arbetet TROTS att huvudansvaret för min rehabilitering låg hos just arbetsgivaren. Sedan jag blev arbetslös, så har jag varit på ett möte hos FK, men mer blev det inte pga att jag mådde riktigt uselt. FK:s handläggare kommer och går hela tiden vilket kan vara en av orsakerna till att det aldrig blev något mer. Ärligt talat, så minns jag inte varför. För ett år sedan fick jag sjukersättningen förlängd t.o.m april 2010 och handläggaren som gav mig det beskedet per telefon talade även om att hon skulle rekommendera att den tidsbegränsade ersättningen övergår i sjukpension(?) om det inte har inträffat några större förändringar till nästa ansökningstillfälle. Åren bara rinner förbi och till hösten, oktober-november, är det dax att söka igen. Ända sedan handläggarens besked, så har jag ställt in mig på att bli sjukpensionär nästa år vilket skulle innebära att en väldigt stor press och osäkerhet skulle komma att försvinna. Idag kom då brevet med ett erbjudande om förändring av min situation.


Det skulle tydligen ha följt med en informativ folder oxå, men den har de missat att lägga i kuvertet. Brevet avslutas med en fråga: "Vill du veta mer?". Nej, tack. Jag vill inte veta mer. Jag är 44 år, arbetslös och med en sjukfrånvaro (på den tiden jag arbetade) som är en enda stor varningsskylt för vilken arbetsgivare som helst. Dessutom har jag inte varit i kontakt med arbetslivet på snart nio år. Jag har oerhört svårt att tro att FK i samarbete med Af skulle ha någon framgång med att hitta en arbetsplats som skulle fungera för mig att arbetsträna på och även om arbetsträningen skulle visa sig vara givande, så HUR 17 skulle jag kunna få ett arbete sedan???? Den ädla och nobla sidan hos mig säger att de ska satsa på de som faktiskt är fullt arbetsförmögna, som VILL arbeta, men inte får något arbete. Det blir, tyvärr, allt fler. Den mindre ädla och nobla sidan av mig (den sidan som nog många kallar för arbetsskygg) sätter upp händerna till skydd, skakar energiskt på huvudet och säger: "Vill inte, vill inte, VILL INTE!!!".


Enligt brevet är jag välkommen att ringa 3 olika handläggare om jag vill fråga om något. Jag kommer inte att ringa.


Fridens.

 
 
Anna

Anna

12 maj 2009 13:09

Jag fick hjälp av Försäkringskassan att arbetsträna på en förskola när jag var långtidssjukskriven. Haha, och jag som inte gillar småglin... Var hyfsat tveksam och tänkte att jag får väl göra ett halvhjärtat försök under två timmar en regnig förmiddag för att bevisa för handläggaren hur vilse hon var med sitt förslag. Hur som helst, det förändrade verkligen mitt liv och jag har ALLT att tacka de små knattarna för. De lärde mig att leva i nuet och inte gå under av ångest för alla andra stunder, just nu. Jag blev kvar på förskolan under ett läsår och var inte frånvarande en enda gång vilket är helt orealistiskt om man tittat på min vanliga skolnärvaro under åren. Efter en och en halv termin ville den nya handläggaren avsluta praktiken för att jag inte var där tillräckligt många timmar i veckan (hon tyckte att jag skulle gå upp till minst halvtid) men då fixade dagisfröknarna (hoppsan, förskollärarna) så att jag fick vara kvar ändå, utan FKs inblandning. Utan handläggarens "dumma" förslag att jag skulle praktisera på ett dagis hade jag aldrig någonsin blivit såpass frisk att jag nu kan bo själv 40 mil från mina föräldrar, resa ensam till konstiga platser och klara heltidsstudier. Jag menar nu inte att du borde springa till närmsta dagis och kasta dig in i första bästa sångsamling utan ville bara dela med mig av min erfarenhet av FKs arbetsträningar. :-)

http://julgrisen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards