Direktlänk till inlägg 11 maj 2009

Irriterande strofer och endorfiner

Av Ewa - 11 maj 2009 16:14

"Att göra det man måste är att göra det man vill" sjunger Mikael Rickfors i låten "Vingar". Jag brukade tycka att den strofen var oerhört irriterande och jag kunde inte förstå hur han kunde säga så! Att göra något som man MÅSTE är väl inte det samma som att göra det man VILL. Nu när jag har blivit äldre och visare, så förstår jag vad han menar. Det är lite samma sak som att man alltid, ALLTID har ett val även om valmöjligheterna är de samma som pest eller kolera. Idag hade jag egentligen inte tänkt att gå ut alls, men så kom en sms-avisering om ett paket och då kändes det som att jag blev tvungen; att jag måste hämta paketet. Det fanns inget som helst måste över det hela egentligen, men jag visste att i paketet fanns en CD som Elin väntade otåligt på och eftersom jag inte ville göra henne besviken, så hämtade jag paketet. Jag VALDE det. Jag VILLE det även om det kändes som ett MÅSTE. Det finns inga som helst måsten i livet. Allt handlar om vad man väljer att göra beroende på vilka konsekvenser man vill ta. Jag måste inte träna, men jag tränar eftersom jag vill må bra. Jag måste inte städa, men jag städar eftersom jag vantrivs i stök & lort. Jag måste inte göra vare sig matsedel eller handlingslista, men jag gör det eftersom jag vet att det underlättar.


Jag gick en timslång promenad som en sorts omväg till paketet som jag skulle hämta och tempot var högt från början till slut och det var ångesten som drev på, men det var skönt. Orken är det inget fel på för jag ångade på ovanligt bra i alla backar, upp som ned, så den här tröttheten som jag fortfarande kämpar med att inte ge efter för har nog med depression att göra. Sedan i förrgår, då jag tog 2x5 droppar, så har jag stannat kvar på 10 droppar. Varför ska jag plåga mig själv eller min familj med den ångest som annars infinner sig?


Det blev aldrig någon riktig endorfinkick medan jag promenerade, men det slog mig att endorfiner måste vara den billigaste, mest naturliga och lätt-tillgängliga drog som finns. Drogen finns redan i kroppen och man behöver bara utföra någon handling (förmodligen olika för alla) för att den ska frigöras. Jag frigör endorfiner när jag tränar och när jag får vara med djur. Det har gjorts undersökningar som visar att endorfinerna frigörs när man klappar t.ex ett marsvin. Jag har för mig att undersökningen gjordes på ett äldreboende där en eller flera hundar fanns bland de boende under en period.


På tal om droger, så såg jag en finsk film som heter "Ganes" och som handlar om Henry 'Remu' Aaltonen som grundade det finska bandet "Hurriganes" i början av 70-talet (Pär har några av deras skivor). Remu var av zigenarsläkt och småkriminell. Det som jag tycker gjorde honom ovanlig inom musikbranschen var att han inte rökte, inte drack alkohol och inte använde narkotika och dessutom trodde han på spåkonst och tarokort. Han kunde varken läsa eller skriva. Han lever fortfarande och är i 60-årsåldern.


I morgon är det dax att träffa dr Levaxin, sköldkörtelexperten. 2 gånger om året och det känns allt oftare meningslöst. 50 minuters resväg inklusive promenad för ett besök på 5 minuter om ens det och sedan provtagning. Det är dessutom den tiden i månaden när det är ebb i plånboken, så jag kan inte kombinera det hela med tröst-shopping. Det suger! :-(


Fridens.

 
 
Anna

Anna

11 maj 2009 17:14

Ewa! Har ni inga andungar där du bor? Det har vi massor av här och jag satt i Slottsparken och stirrade på dem i en hel timme idag. Där kan vi prata serotonin...

http://julgrisen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards