Alla inlägg den 7 augusti 2008

Av Ewa - 7 augusti 2008 21:30

I programmet "Supersize vs superskinny" så handlar det bl.a om att byta kost med en person för att få en tankeställare. Ganska intressant. De rabblar upp några grundregler för att gå ned i vikt och det är de samma som VV kör med: 3 ordentliga mål om dagen med kolhydrater och proteiner och fettsnålt samt 3 mellanmål. Eftersom jag är nyfrälst LKHF:are, så hade jag lust att ställa mig upp och skrika: "DET ÄR FEEEEEL!!!!". Men jag nöjde mig med att sitta kvar i soffan och skaka på huvudet i förundran över dessa oupplysta kostråd. Det är jag och alla andra LKHF:are som har den Sanna Kunskapen. Mooahahahahahaaa!


Fridens.

Av Ewa - 7 augusti 2008 21:09

Fransyskan Isabelle Caro som är modell och skådespelare lider av anorexia sedan 12-13 år tillbaka. Hon är 28 år (?) nu.

Här är några av symptomen som hon själv räknade upp i en intervju.

* Mensen är oregelbunden/borta vilket betyder att hon inte kan få   biologiska barn.

* Hon har tappat ett flertal av sina tänder.

* Huden har blivit så torr och spröd att den lossnar och fläckarna ser ut som en hudsjukdom.

* Håret har oxå blivit torrt och så sprött att det går av, så hon kan inte ha det långt.

* Synen har försämrats och hon har nästan förlorat synen helt på ena ögat.

* Hon har konstant värk i kroppen och det gör ont när hon sitter ned eftersom fettet på rumpan är borta.

* Hon har sår på kroppen som inte läker.

Bilden tog jag från Aftonbladet som i sin tur fått den från den annonskampanj där hon ställde upp som avskräckande exempel på sjukdomen. Att se ut på det här sättet kan INTE vara en livsstil - det är en SJUKDOM och den sjukdomen är livshotande. 


Det här inlägget skrev jag medvetet i en pang-på-stil och med en rubrik som förhoppningsvis fångar de det berör. I och med mitt tidigare inlägg om sjukdomen, så vet jag att det finns personer som inte tycker att den här typen av bilder bör vara med i en blog eftersom det uppmuntrar de som inte bör uppmuntras. Jag tog med den här bilden i alla fall eftersom den är en del i kampen mot sjukdomen.


Allt det här tog jag del av när jag såg det sista programmet av "Supersize vs superskinny" på kanal 3. Ett av de fasta reportagen i serien har handlat om en reporter som har testat/utsatt sig för diverse bantningskurer. Eftersom alltför många som bantar tappar kontrollen och eftersom anorexia sprider sig lika fort som en virus-sjukdom, så intervjuade hon Isabelle Caro. Nu har jag bloggat om det.


Till de det berör: ta upp huv'et ur sanden och sluta att tänka i termerna att "Det händer inte mig." Det kan hända alla och det kan dessutom gå så långt att det inte finns någon väg tillbaka. Det är en dödlig sjukdom.


Fridens.


Av Ewa - 7 augusti 2008 15:10

Det har regnat större delen av dagen. Nu är det uppehåll, men helt igen-mulet och det vädret passar mig utmärkt just idag. Strålande sol hade känts smått hånfullt. Den tänkta stavgången regnade inne + att jag tappade lusten för det mesta efter (det väntade) beskedet om Mysan. Jag ville ändå komma ut lite grann, så efter lunchen gick jag och hämtade paketet från Bokus. Förbenat otympligt! När jag öppnade det så fick min tillvaro plötsligt en aning guldkant igen för vet ni vad Bokus hade gjort? De hade fått en snilleblixt och skickat BÅDE pocket-beställningen (6 böcker) och de två ljudböckerna i samma paket! :-D Guldstjärna till Bokus! De hade fått två guldstjärnor till om de hade struntat i räkningen, men det är väl för mycket begärt. :-P


Ikväll ska jag faktiskt äta en kolhydrat-middag. Middag och middag förresten; det blir ingen lagad mat utan youghurt och Start-müsli och sedan te. Det har varit ruggigt idag. Ett tag fick jag ta på mig en extra tröja och jag frös lite om fossingarna.


Nu ska jag diska och börja lyssna på "HP och Fenixorden". Hela eftermidda'n full av skoj! ;-)


Fridens.

Av Ewa - 7 augusti 2008 08:28

Vågen visade att ytterligare 6 hg har försvunnit sedan igår (1 kg sedan i förrgår). Där gjorde promenaden sitt till. Det är en MYCKET märklig känsla att kunna se resultat varje morgon med tanke på hur jag kämpade för att få resultat en gång i veckan med VV. Nästan kusligt.


Fridens.

Av Ewa - 7 augusti 2008 08:23

Mysan är död. Enligt Pär, så hade hon inte ont och det är en liten tröst.

Elakt eller inte, så kan jag inte låta bli att uppleva en stor lättnad över att det inte var jag som var med den här gången.


Titta på  "Min gubbes egen sida" (bland mina länkar) för där finns 2 otroligt fina bilder på Mysan, Lotta och Nåna på Öland.


Två marsvin inom loppet av fyra veckor..... Det är inte roligt.


Fridens.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards