Direktlänk till inlägg 1 augusti 2013

En toppnotering

Av Ewa - 1 augusti 2013 15:29

Jag har gått upp 2 kg den senaste månaden och nu har jag en toppnotering på 103,6 kg. Jag har aldrig vägt så mycket i hela mitt liv. Lite läskigt faktiskt, men när jag hade stirrat färdigt på vågen och dessutom dubbelkollat eftersom jag inte trodde mina ögon, så blev jag inte särskilt nedslagen eller desperat. Dels lever jag i ett ganska avslappnat förhållande till min vikt just nu och månadens vägning var mest för att hålla koll på den och dels begriper jag ju varför jag har gått upp. Den senaste månaden har gått i Cornettos tecken tillsammans med några wienerbröd och Cola. Det är så'nt jag kan dra in på utan att livet blir tråkigt. Eftersom kocken har varit på resande fot, så har det blivit mycket färdiglagat och det har inneburit pasta, ovanligt mycket pasta om jag jämför med att jag aldrig åt det medan jag höll mig till LCHF. Lägg sedan till fortsatt stillasittande pga hälsporren och vips har 2 extra kg smugit sig på.


Jag har promenerat i 80 minuter idag. 70 minuter släpade jag på mina 103 kg och de sista 10 minuterna ökade jag på med ca 5 kg eftersom jag handlade på Konsum. Det är kanske inte så konstigt om jag blev trött efteråt. Hälen tog inte så mycket stryk eftersom jag hade MBT-skorna, men jäsiken vad det tog på ben- och magmuskler och på rumpan och då hade jag redan träningsvärk från i tisdags.


Jag tror på LCHF. Jag tror att fett har ett oförtjänt dåligt rykte och jag tror på att minska på tillsatser och konserveringsmedel och framför allt på socker. Den senaste månaden har jag släppt in sockret i mitt liv igen och resultatet syns ju på vågen. Jag är så trött på alla skriverier om det farliga fettet, så när jag såg artikeln "Hur farligt är sockret egentligen?" , så kunde jag inte låta bli att utbrista "Jäss!". Enligt vetenskapsjournalisten Ann Fernholm, så påverkas blodfetterna av socker och kolhydrater och inte bara av fett vilket är vad jag redan har snappat upp från LCHF-magasinet. och andra källor.


  

 
 
G

G

1 augusti 2013 16:55

Tradigt med viktökning men bra att du ser orsaken.
Inför skatt på socker! Gör godis jättedyrt! Det tycker jag. Kommer nog alltid att vara sugen på godis, mer eller mindre, men det blir inte lättare med alla goda recept, alla annonser och all exponering i affärerna. Helt skamlöst när man VET hur farligt det är. Och kakätning med mera är ju så socialt accepterat. Inte som att röka eller dricka. Jag går och blir (godissugen och) riktigt förbaskad när jag ser allt det här.
Jag har ju gått ner lite. Var tvungen att äta mindre, men fettet har jag inte minskat på, direkt. Förresten så har du nog fått mer muskler, så duktig som du är med din träning.
Kram

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

1 augusti 2013 21:04

Absolut skatt på socker och inte på fett!

Jag tror också att åtminstone hälften är muskler, eller hur? ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards