Direktlänk till inlägg 10 juli 2012

Äventyrare och nedköp

Av Ewa - 10 juli 2012 17:45

När jag satt här vid datorn före lunch, så såg jag en rörelse i ögonvrån. Det var Mimmi som smög längs köksdörren mot hallen. Trots att jag ropade till, så reagerade hon inte utan fortsatte ut på hallmattan, vek av till vänster och försvann ur bild. Jag var ju tvungen att se till att hon inte försvann ut i vardagsrummet. Döm om min förvåning när jag ser att hon sitter på hallmattan tillsammans med en annan äventyrare, Humlan! Jag märkte aldrig när Humlis smet iväg. Jag fotade de 2 äventyrarna med mobilen, försiktigt för att inte skrämma dem, så jag hade inte möjlighet att få till en så bra bild som möjligt.

 

"De får inte gå in i Elins rum!" tänkte jag. Det finns alldeles för många sladdar och kryp-in där och jag blev svettig av bara tanken på att behöva krypa runt och jaga dem där inne. När jag klev ut i hallen, så sprang Humlan tillbaka till köket medan Mimmi gick in i - just det! - Elins rum. Fasen oxå! Det blev lite hetsigt när jag gjorde mitt bästa för att fösa ut henne därifrån med foten och till slut fick jag tag i henne när hon smet in bakom dörren. Det är inte ofta som någon av fyrbeningarna går utanför köksmattan och när det händer, så undrar jag alltid varför. Varför just idag? Vad var det som lockade iväg Humlan? Att Mimmi följde efter är inte så märkligt eftersom hon är Humlis släpvagn i vanliga fall. Hon måste skaffa sig ett eget liv. (De syns lite bättre om du klickar på bilden, små som de är ute i vida världen.)


Jag tycker om att se kostym-dramer just nu och favoriterna är de i Jane Austen-anda. För inte så länge sedan köpte jag en dröse: "Fingersmith", "The lost prince" (som bygger på verkliga händelser), "Vanity fair" och en Brontë-box. Vilka nedköp de visade sig vara! Blä! "Fingersmith" - blaha. "The lost prince" - en besvikelse, men Gina McKee var väldigt bra i sin roll. "Vanity fair" har jag redan sågat i ett tidigare inlägg. Brontë-boxen innehöll en version av "Svindlande höjder" som jag har skrivit om, en fransk film om systrarna som var usel med urtrista miljöer och livlösa skådespelarinsatser och en dramadokumentär i flera avsnitt som visade sig vara från 1970-talet med hemsk bildkvalitét och allt negativt från 70-talet. Boxen innehöll även en version av Jane Eyre med Ciaran Hinds och Samantha Morton och den var riktigt bra, den tyckte jag om! Tyvärr finns just den versionen inte till salu som singel annars hade jag köpt den och slängt boxen. Usch, det gör fysiskt ont att göra så dåliga köp!! Igår kväll såg jag en som jag visste var bra och som jag redan har sett flera gånger, "Emma" med Gwyneth Paltrow och idag såg jag "Förnuft och känsla" med Emma Thompson, Kate Winslet och Hugh grant - ruskigt bra.


Halv-fridens.    

 
 
Gröngöling

Gröngöling

11 juli 2012 12:25

Sickna små rymlingar :)
Jag har inte sett de kostymfilmerna som du inte gillade men kan tänka mig att den där franska Svindlande höjder inte var så bra. Fanns det bara de två filmerna, den och Jane Eyre (den filmatiseringen gillar jag med) i boxen?
Kan rekommendera Tenant of Wildfell Hall. Som bok är den jättebra, som film (eller kanske miniserie men finns att köpa) är den rätt okej vad jag minns. Skriven av Anne Brontë.
Emma med Paltrow gillar jag med. Och Förnuft och känsla med Winslet är helt toppen. Kan också rekommendera Övertalning med Ciaran Hinds, riktigt bra! Fast boken är ännu härligare.
En kostymfilm du "måste" se är En idealisk äkta man, med en massa stjärnor, bland annat Rupert Everett och Julianne Moore. En Oscar Wilde-bok från början. Jag kan nog ordna det om du säger ett ord bara :)

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

11 juli 2012 12:32

Det var bara de 2 filmerna.

"Tenant..." har jag sett och den är ok, men systrarna Brontë är överlag dystra med sina vindpinade heder.
"Övertalning" har jag inspelad och jag tror att det är med Ciaran Hinds.
Jag TROR att jag har sett "En idealisk..." men kommer inte ihåg vad jag tyckte.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards