Direktlänk till inlägg 18 januari 2012

Ytterligheter

Av Ewa - 18 januari 2012 14:58

Jag har lärt mig en sak under dessa månader med depression: jag har lärt mig att om jag ligger bekvämt i sängen, så somnar jag förr eller senare. De senaste dagarna har jag kommit in i en period när jag kan sova hur mycket som helst. Från att ha haft svårt att sova till att ha svårt att vakna. Ytterligheter. Jag somnar oftast vid midnatt och sover till 5 eller 6. Somnar om och sover till 8 halv 9 då jag tar mina mediciner och släpper ut grisarna. Sedan lägger jag mig igen och somnar efter ett tag för att inte vakna igen förrän vid 11 halv 12 och då har jag väldigt svårt att vakna. Ingen större lust heller. Jag har tappat lusten att promenera efter de senaste rygg-attackerna. Jag har inte varit utanför dörren sedan i fredags!


Jag slukar böcker nu för tiden. Att läsa, att koncentrera sig på en prosatext är det bästa sättet att slippa tänka, att få tiden att gå. På kvällarna sitter jag och läser 2-3 timmar i sträck. Ofta läser jag även på dagarna när jag inte vet vad jag ska göra annars. Nyligen beställde jag 7 böcker från AdLibris, men jag har oxå börjat läsa om gamla böcker. Jag är inte lika kräsen som jag är i vanliga fall utan läser ut en bok även om den inte är så bra (t.ex. "När månen skiner") och det är bara när den är usel (t.ex. "Flickan från paradiset") som jag lägger undan den.


Halv-fridens.

 
 
Ingen bild

NIni

19 januari 2012 13:14

Jag vet att det inte är någon tröst när man mår dåligt, men vad skönt ändå att du har förmågan att koncentrera dig på en bok. När jag var som värst illa däran tappade jag förmågan att fokusera så totalt att jag kunda läsa samma stycke om och om igen utan att fatta vad det stod. Det var en sorg eftersom jag älskar böcker.

Ewa

20 januari 2012 11:09

Det ÄR en tröst!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards