Direktlänk till inlägg 5 juni 2009

Samhällskritiska kriminalromaner

Av Ewa - 5 juni 2009 16:21

Jag har läst några böcker av Roslund & Hellström och jag har några som CD-böcker. Igår lyssnade jag färdigt på deras senaste, "3 sekunder". Sanningen är att jag lyssnade på den 1 1/2 gång. Första gången hade jag hunnit ungefär 7 skivor av 13 när jag insåg att jag inte fattade någonting! Det var en bok som jag måste lyssna koncentrerat till om jag skulle få ut någonting av den, så jag började om. Den var mycket bra!


Precis som deras andra böcker är även den här samhällskritisk och kritiken riktade sig mot kriminalvården. Jag uppfattade det så. På slutet av sista skivan, när boken var färdigläst, så kan man höra författarena själva läsa upp några fakta och några fiktion (fiktioner?) om polisväsendet och om kriminalvården. Fiktion kriminalvården: Aspsås-anstalten finns inte i verkligeheten. Fakta kriminalvården: de flesta vet väl att det missbrukas bakom fängelsets murar. Narkotikan har en ångestdämpande effekt. Om narkotikan togs bort, så skulle det innebära att kraven på de anställda skulle öka vilket skulle innebära att mer pengar behövs till utbildning av personalen. Pengar som vi vanliga människor förmodligen inte vill betala. Alltså stoppas inte missbruket. Kalla fakta.


Fridens.

 
 
malin

malin

6 juni 2009 15:49

hm, är det verkligen så det går till i kriminalvården, vilken vård i så fall!

http://pillris.blogg.se

 
Ingen bild

T fd kriminalvårdare

6 juni 2009 19:32

Javisst knarkas det på våra anstalter och det kommer in på alla möjliga sätt...

Hoppas din nationaldag är bra.
Nu är det wm-kvalmatch. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards