Direktlänk till inlägg 29 juni 2013

Uppläsningar

Av Ewa - 29 juni 2013 22:24

Jag har lyssnat till en dålig uppläsning av Janes Austens "Förnuft och känsla" där Marika Lagerkrantz visar sig ha en gäll och jobbig röst att lyssna till. Översättningen är heller ingen höjdare. J Austen skildrade livsstilen med mycket ironi och en del humor, men jag uppfattar inte det pga den dåliga uppläsningen utan tycker bara att karaktärerna är otroligt jobbiga och kan inte se det roliga i det. För tillfället lyssnar jag på en annan J Austen, "Emma" där Agneta Ekmanner läser med en mindre gäll röst, men hon var 70 plus vid tillfället för inspelningen och det hörs på det lätt sluddriga talet. Det är nog så att böcker i den här genren, från den här epoken är knepiga att högläsa för meningsbyggnaden är lång, med flera bisatser vilket gör att uppläsaren måste pausa på rätt sätt utan att för den skull tappa farten och tråden och där tycker jag att både Lagerkrantz och Ekmanner misslyckas.


  

 
 
Gröngöling

Gröngöling

1 juli 2013 17:33

Trist att uppläsningarna inte funkar. Kan nog stämma, det där att vissa böcker har för krångliga meningar för att man ska kunna tillgodogöra sig dem som talade. Ändå tror jag att man oftast hörde Jane Austens berättelser, snarare än läste. Det var mycket högläsning på den tiden, då böcker var dyra och det inte fanns någon tv och så. Man läste kanske långsammare... Funderar på att ta hem ett gäng ljudböcker, jag också. Vill läsa men inte sitta still och få ont i ryggen.

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

1 juli 2013 20:57

Ljudbok tillsammans med promenad är finemang!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards