Direktlänk till inlägg 3 juni 2010

Så här går det till när jag städar buren

Av Ewa - 3 juni 2010 15:17

Bland det mest tillfredsställande som finns är burstädningen på torsdagarna. Snarare resultatet av städningen. När jag städar nedre buren, så sitter jag på golvet med allt jag behöver inom räckhåll och med burens lösa inredning som staket för att marsvinen inte ska hoppa in i buren innan jag är färdig. (Pär gör inte så och nästan varje söndag, som är hans burstädardag, så hörs det "Nä! Inte hoppa in än - det är inte färdigt!", men jag tror att han väljer att göra så.....) Marsvinen är vanedjur för medan jag städar, så ligger alltid Lillan i tältet och Ester i det stora huset medan de andra trängs runt om. Ibland kommer Lotta eller Humlan för att kolla vad som händer. Tidigare hade jag Nåna som satt alldeles bredvid staketet och mumsade hö tills hon såg att spånet lades in. Då visste hon att det nästan var färdigt och blev lite otåligare; stod på bakbenen och kikade in. Nu för tiden har jag Humlan (samma ras som Nåna) som börjar cirkla otåligt när hon ser att spånet läggs på plats. Sedan lägger jag tillbaka gång-broarna som leder in till buren och då kommer alla tassande. Efter broarna ställer jag in en skål med torrfoder och då är Lillan där för det är hennes favoriträtt. Sist, men inte minst, lägger jag in en stor bunt hö och då dröjer det inte många sekunder innan alla 7 sitter runt den och allt som hörs är deras mumsande. Jag sätter dit burdörren och flaskorna med kallt, fräscht vatten, men det märker de inte för de är i Höhimlen. Det är tillfredsställande att faktiskt kunna se att de uppskattar att det blir rent för deras beteende i stort gör inte att man tror att de uppskattar så'nt.   


Fridens.

  

 
 
Gröngöling

Gröngöling

3 juni 2010 22:25

Så mysigt det verkar...
Säkert mycket jobb men de är ju så söta de där små.
Kram på dig

http://grongoling.bloggplatsen.se

 
Budda

Budda

4 juni 2010 15:31

Trevlig helg önskar en med bur-städdag i dag :-)

http://www.budda.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards