Alla inlägg den 24 februari 2010

Av Ewa - 24 februari 2010 20:16

Positivt mentors-möte.

Elin fixade burstädningen idag.

Kort-kort promenad.

Solen värmde.

Ipren + sidläge.

                       

Fridens. 

  


Av Ewa - 24 februari 2010 18:11

......skulle det finnas fler av! Jag blir glad och tårögd och varm ända in i hjärteroten, men så handlar det ju om djur oxå.   8 underbara gepardungar i en enda härlig hög!


Fridens.


Bilden är lånad från DN.se.

  

 

Av Ewa - 24 februari 2010 15:29

På mentor-mötet pratade vi en del om de kurser som Elin ska välja till årskurs 2. I nuläget gillar hon inte spanskan. Det har blivit ett för stort hopp mellan 9:ans spanska och det de får lära sig i gymnasiet. Hon hade hoppats på att få välja bort spanskan, men det går inte. Någon Hög Myndighet har bestämt att gymnasiet ska lägga sin betoning på språk och matematik. Så många olika språk som möjligt. Svenskan då? Jag har full förståelse för att engelskan betonas eftersom det är ett mycket bra andra språk, men SVENSKAN då? Det borde ju vara viktigare att de lär sig svenska än spanska??! Jag tycker att den här inställningen är skrämmande!   


Fridens.

Av Ewa - 24 februari 2010 15:05

Elin har en bra Mentor (trots att han hade ett väldigt lamt handslag....) och mötet var genomgående positivt och gav oss än mer hopp! Det finns stora möjligheter till att Elin kan få ett special-format schema som gör att hon får lättare att orka med även för en längre tid än denna vårtermin. Mentorn kommer att kontakta rektor + skolledning och om 2 veckor kommer vi att ha ett nytt möte tillsammans med dessa 2 instanser för att fatta ett beslut. Det känns som att möjligheterna är fler än i grundskolan och flexibiliteten är större. Elin är heller inte ensam om att inte orka med det vanliga tempot.


Jag har lärt mig genom åren att det ALDRIG är fel att fråga vare sig det gäller någonting så'nt här eller om det handlar om var tusan de har fryspåsarna hos Coop! Man kan inte få annat än nej alternativ vet ej, men då har man i alla fall gjort ett försök. Uttrycket "Gilla läget!" blir jag allt mer allergisk emot eftersom jag tolkar det som att man uppmanas att vara passiv. "Bit ihop!"   och  "Jobba på!"  och "Sluta gnälla!". NÄÄ! Säg ifrån! Sök alternativ! Gå vidare!    


Magen och ryggen är kroppens stöttepelare. Inget snack om saken. Det är på dem som allt hänger! När magen inte fungerar, så kan jag inte koncentrera mig på något. När ryggen är paj, så kan jag inte göra mycket. Det som fungerar bäst, vad gäller ryggen, är att ligga på sidan och det gör jag oftast när jag sover, så det var inga problem i natt. Svanskotan känns om jag säger så, men jag har mer ont i nedre ryggmusklerna och vet ni vad? Jag lyckades stuka till högerfoten oxå. Ständigt denna högerfot!    Dagens promenad till och från gymnasiet var kort, men väldigt jobbig trots att MBT-skorna gjorde sitt för att lindra.Det var så himla skönt att komma ut och jag önskar jag hade orkat gå längre! Strålande sol, fågelkvitter, värmande sol och lite takdropp.      På något sätt kommer all denna snö att försvinna. På något sätt.... Jag är glad att jag inte bor i hus med jordkällare....


Vårvinter-fridens!

Av Ewa - 24 februari 2010 10:22

......att i 1800-talets Stockholm kallades de prostituerade för "offentliga kvinnor"? Det är en intressant benämning, tycker jag.


Fridens.

Av Ewa - 24 februari 2010 10:18

Den här bilden blir jag glad av på samma sätt som jag smittas av att höra någon skratta. Det är mig likgiltigt vad bilden illustrerar. Jag tycker om den!


Fridens.


Charlotte Kalla och Anna Haag. Bilden lånad från DN.se.

  

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards