Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Svenskan är i fara!

Av Ewa - 24 februari 2010 15:29

På mentor-mötet pratade vi en del om de kurser som Elin ska välja till årskurs 2. I nuläget gillar hon inte spanskan. Det har blivit ett för stort hopp mellan 9:ans spanska och det de får lära sig i gymnasiet. Hon hade hoppats på att få välja bort spanskan, men det går inte. Någon Hög Myndighet har bestämt att gymnasiet ska lägga sin betoning på språk och matematik. Så många olika språk som möjligt. Svenskan då? Jag har full förståelse för att engelskan betonas eftersom det är ett mycket bra andra språk, men SVENSKAN då? Det borde ju vara viktigare att de lär sig svenska än spanska??! Jag tycker att den här inställningen är skrämmande!   


Fridens.

 
 
Margita

Margita

24 februari 2010 15:53

Hej Ewa! Såg din kommentar hos Budda när jag själv skulle skriva där och vill bara ge dig ett tips från mig också ;-)
Boken heter "Mindfulness i vardagen" skriven av Ola Schenström. Den beskriver vad mindfulness är och hur man utövar det. Själv har jag bara positiv erfarenhet av detta då jag hösten 2007 kom i kontakt med detta förhållningssätt. Jag led (lider) av panikångest och har blivit mycket mycket bättre efter att jag lärt mig praktisera mindfulness! :-)

http://sengas.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

24 februari 2010 21:39

Hur menar du? Svenska A och B är på gymnasiet obligatoriskt på alla program (och på flera tillkommer C-kursen) och dessutom är de två såna som måste vara godkända för att man ska kunna komma in de flesta kurser på högskola/universitet. Tillsammans omfattar de fler timmar (poäng) än spanskan/andra språkval. Dessutom sker ju all undervisning utom möjligen i språk på just svenska vilket ju gör att språkutvecklingen stimuleras och utvecklas även i exempelvis naturvetenskapen när man använder begrepp för att förklara sammanhang. Jag läste nyss om hur matematik utvecklar barns språk i form av t ex motsatser men även att sortering och kategorisering utvecklar den kognitiva förmågan. Ett annat frågeställande citat från Bråbäck och Sjöqvist i Naucer 2000, som jag av annan anledning läste nyss handlar om elever på IVIK (alltså motsvarande förberedelseklassen på grundskolan). De utgår i texten från frågan: Hur ska eleverna kunna arbeta på hög kognitiv svårighetsnivå då språket kanske inte räcker för att utveckla tanken? Länk: http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=13050&a=64383
Som en avslutning. Visst går det att ta bort spanskan, det gjorde det i vart fall när min bror gick på gymnasiet jag tvivlar på att det hunnit förändrats så tungstyrd som skolan är. Då får man dock inte en examen från det programmet utan vad som kallas Specialutformat program eller Specialutformat individuellt program. Om jag inte minns fel var 20% någon slags magisk gräns, men jag minns inte riktigt till vad.
Nu blev det en väldigt lång kommentar...

http://julgrisen.bloggagratis.se

 
Jag själv

Jag själv

24 februari 2010 23:34

Anna: för det första, så går det inte att ta bort spanskan på det gymnasium som Elin har valt just pga det som skolverket har beslutat; betoningen ska ligga på språk och matte.

För det andra, så menar jag att vårt språk är i fara över huvud taget; i det stora hela. Det räcker med att läsa bloggar här på Bloggplatsen för att se hur dåligt folk stavar idag. Och jag tänker INTE ge mig in på det där med den hemska svengelskan.... Jag anser att man ska angripa problemet i rätt ände som jag anser är grundskolan och dess svensk-undervisning.

Det är möjligt att det är lättare att förstå dagens inlägg om man har läst mina tidigare (upprörda) inlägg i ämnet. Jag har börjat läsa Språkförsvarets blogg här på Bloggplatsen.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards