Alla inlägg den 4 september 2014

Av Ewa - 4 september 2014 20:44

2 filmer idag: "Tootsie" och "Happy-Go-Lucky". Båda är komedier, men bara den ena var rolig. Det finns 2 genrers som är svåra och de är just komedi och skräck. Vad som är roligt respektive läskigt är väldigt relativt.


"Tootise" från 1982 med Dustin Hoffman och Jessica Lange. Den är bra och den är jäkligt rolig vilket jag inte tog för givet eftersom min humor har ändrats på de 32 år som gått. Även Elin tyckte om den och hon kan vara svårflörtad. 


"Happy-Go-Lucky" med Sally Hawkins. Den var inte rolig. Småfnissig ibland, men huvudpersonen var otroligt irriterande. Hennes "gladlynta sinne" är inte oemotståndligt utan ger bara ett tramsigt intryck med bristande koncentration. Den lämnade mig förvirrad och jag kom på varför tack vare det jag har lärt mig på författarkursen. Det handlar om dramatiska kurvor och premisser.

I "Tootsie" får man se hur Michael Dorsey kämpar som arbetslös skådespelare och sedan får en kvinnlig roll i en såpa. Komiska förvecklingar och drama med en höjdpunkt där allt ställs på ända och sedan följs det av en nedtrappning där Michael Dorsey konstaterar att han har lärt sig mycket i sin roll som kvinna och att han inte har behandlat kvinnor särskilt bra. Lesson learned! En premiss infriad. 

I "HGL" saknas det här. Man får se Poppy när hon får sin cykel stulen, men inte låter sig nedslås tack vare sitt "gladlynta sinne" utan bestämmer sig för att ta körkort. Körläraren är hennes raka motsats humörmässigt, men det blir inga komiska kontraster utan bara en ilska från hans sida som hon försöker skratta bort. Upptrappningen saknas och det känns som att jag väntar på att filmen ska komma igång. En variant av höjdpunkt när körläraren flippar ur och hon - för en gångs skull - inte flamsar bort det och sen ingenting. Vad gick det ut på? Jag skulle ha velat veta varför hon var så otroligt forcerad i humöret och varför körläraren var så bitter. Ingen dramatisk kurva och ingen premiss. Man måste ju inte göra film på det viset, men det förklarar varför jag inte kunde ta den till mig. Inte Elin heller för den delen. 


   

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards