Direktlänk till inlägg 5 januari 2014

Att amma eller inte amma

Av Ewa - 5 januari 2014 21:01

Förbud mot reklam för bröstmjölksersättning. Några argument för att amma är att det ger bra näring och förhindrar plötslig spädbarnsdöd (vilket jag tycker är ett märkligt argument eftersom man faktiskt inte har en aning om vad som orsakar det). Ett annat argument, som inte finns med i artikeln är anknytningen till barnet. Det går oxå att skuldbelägga mamman genom att antyda att hon inte är en bra mamma om hon väljer nappflaska och det fungerar allra bäst på första-gångs-mammor.


Förlossningsdepression har tills nyligen varit ett tabu-belagt ämne som jag har egna erfarenheter av, men jag har aldrig träffat någon eller läst om någon som inte har tyckt om att amma. Att amningen inte fungerar av olika skäl är en sak, men att inte tycka om att amma är något helt annat. Jag gjorde inte det. Jag avskydde att vara gravid och jag tyckte definitivt inte om att amma. Det fungerade inget vidare heller för det fanns inte tillräckligt för att Elin skulle bli riktigt mätt vilket ledde till att jag fick amma henne 1 gång i timmen 24/7. Det var när vi var på en av efterkontrollerna hos barnmorskan och hon såg i vilket uselt skick jag var som hon insisterade på att vi skulle gå över till ersättning, att vi skulle köpa det på vägen hem. Då var Elin 1 månad. Det dröjde inte länge innan lugnet sänkte sig tack vare att Elin blev mätt och jag fick vara ifred då och då och grädden på moset för hela familjen blev att Pär fick möjlighet att knyta an till Elin på ett sätt som pappor vanligtvis missar just för att amningen tar mycket tid. Alla 3 vann på att gå över till nappflaska. Elin fick det nödvändiga skyddet under den första månaden och hon har inte varit sjukare än andra barn och hon har en fantastisk kontakt med sin pappa.


Det här med att man är en dålig mamma om man väljer nappflaskan. När man får barn, så har man de för resten av sitt liv. Amningen utgör en period på kanske 1 år och det har mer betydelse för ditt barn vad du gör med de resterande åren. Det går att knyta an till sitt barn på andra sätt än att amma.


  



 
 
Gröngöling

Gröngöling

7 januari 2014 09:43

Min dotter ammade jag helt och hållet, men inte min son. Om jag hade fått mer information om hur bra det är att amma så hade jag nog ammat honom mer, och det ångrar jag idag... Jag hade inga stora problem som du, jag ville bara inte gå ner så mycket i vikt, och han "spottade upp" det mesta som han fick i sig (magmunnen var inte färdigutvecklad) så det kändes så onödigt att hålla på. Om man har problem med det så ska man verkligen inte känna sig dålig på något vis, men jag hade nog ändå ett val. Nåja, gjort är gjort. Jag ammade i sex månader men inte fullt utan han fick ersättning också.
Som du skriver, så går det ju bra ändå. Jag tyckte inte väldigt mycket om att amma, och det vet jag flera som inte gjorde, men när det fungerade så kändes det meningsfullt ändå. Mager som en sticka blev jag dock. Det är verkligen ett jobb att vara mamma och pappa... önskar att det jobbet inte hade känts så tungt när barnen var små.
Men vi klarade det, du!!
Kram

http://grongoling.bloggplatsen.se

Ewa

7 januari 2014 20:31

Elins magmun tog tid på sig att växa till sig och hon var en kräkis av guds nåde. Det var knappt att man vågade titta på henne när hon var nymatad.... Plötsligt en dag när hon var ca 6 månader, så slutade hon kräkas.

Du har rätt - we did it!!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7 8
9
10 11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards