Direktlänk till inlägg 2 april 2012

3 dagar

Av Ewa - 2 april 2012 14:30

Lördag. Shoppingdag med Elin. När jag vaknade hade jag ingen lust att stiga upp och det blev inte bättre av att se att snön vräkte ned i sidled. Magkänslan sa att det inte skulle bli någon lyckad shoppingrunda. Lördag inne i Stockholm betyder mycket folk och egentligen är det självplågeri att åka in då och jag kände att jag inte hade det nödvändiga tålamodet med människor utan upplevde allt som bestående av långa köer och yra höns och omänsliga ljudnivåer. Ungefär halvvägs beslöt vi att äta lunch på Pizza Hut och det blev den vid Hötorget. Det visade sig att de hade byggt om den. Den är nu mindre, men väldigt fräsch och klockan 13 en lördag var det knökfullt, men vi fick ett hyfsat bord för 2. Pizzan var i alla fall gudomligt god och när vi hade fyllt på våra energitankar, så fortsatte vi. Elin köpte (som vanligt) mest kläder medan jag inte köpte något särskilt (en ny sängkudde och Mumin-porslin); det gick inte alls åt så mycket pengar som jag hade räknat med och jag kommer att använda resten till en Ellos-beställning. Det var inget kul alls och jag kom på mig själv med att inse att jag nog har precis allt jag behöver och att jag inte får några endorfinkickar av att shoppa loss. Lite sorgligt. Vi var hemma igen strax efter 16.


Söndag. Igår alltså. Elin klarade av ännu ett arbetspass på JKRS. Pär och jag åkte till Skärholmen (jag tycker att det känns som om vi är där varje vecka!). Pär skulle ha en mobil-pryl från Clas O och jag gick till Eurosko för att köpa strumpor. I många år har Cubus sålt en sorts strumpor som jag älskar: de är i ren bomull, har en tjock sula och ribbade skaft. De håller väldigt bra och så fort jag har haft chansen, så har jag köpt på mig många par. Eftersom de är mina favoritstrumpor, så har Cubus naturligtvis slutat att sälja dem. Jag fick inte tag i några i lördags i alla fall. På Eurosko köpte Pär strumpor med ull i, som har underbart tjock sula och bra skaft, så i brist på alternativ gick jag till Eurosko och plockade på mig alla 2-pack i min storlek som fanns kvar; 10 par strumpor för 495 kronor. Sedan veckohandlade vi på Coop Extra och det måste vara KF:s sunkigaste affär! Vi har handlat där tidigare, men bara enstaka varor och jag har alltid tyckt att affären är stökig och rörig. Nu handlade vi ordentligt och det var ingen njutning direkt..... Uselt grönsakssortiment, ologisk indelning av varorna och allmänt utplockat och ofärskt. I fortsättningen blir det absolut nödhandling om jag ska in där igen. Tacka vet jag vår Coop Konsum här i Rönninge! Efter lunchen tillbringade vi närmare 1 timme med att få en hörnhylla i badrummet på plats. Den har stått i hallen i sin förpackning i en dryg vecka och hade väl blivit stående ännu längre om det inte var för att Pär kommer att åka till Öland på tisdag, så jag ville få den på plats innan dess vilket var en bra idé för det hade varit omöjligt att göra det hela ensam. Vilket bök! Vi var tvungna att dra fram badkaret en bit och det var ingen trevlig upplevelse vilket ledde till att Pär fick skura en bra stund innan vi kunde fortsätta. Vi har haft en liknande hörnhylla i många år, men den hade hunnit bli, milt sagt, äcklig, så nu har badrummet faktiskt fått sig ett mindre lyft inne i ena hörnet. Den nya hyllan är av bättre kvalitét, den är robustare och stadigare och hyllorna är större. I övrigt var det stortvätt, blomvattning, byte av marsvinens golvhanddukar och efterföljande golvstädning och disk efter middagen (lammstek med Karl Johanssvamp-sås och sallad - mycket gott!).

Idag. Jag tog en Imovane igår kvart över 22. Eftersom det inte hade fungerat så bra förra gången, så räknade jag inte med någon större skillnad i effekt den här gången, men hej vad jag bedrog mig! Efter bara en liten stund kände jag av tabletten och medan jag borstade tänderna och gjorde mig i ordning för natten, så kände jag mig behagligt groggy. Jag hamnade i sängen kvart i 23 och somnade diiiiiiiiiirekt och sov i ett enda härligt ostört svep ända till klockan 5 då jag gick på toaletten för att sedan somna om och sova till 9. Fantastiskt! Äntligen ostörd sömn!! Jag låg kvar i sängen 1, 5 timme till och har varit ganska trött hela dagen, men flera månaders dålig sömn tar man ju inte igen på bara några nätter, än mindre på en enda. Det bästa är att jag vet att jag kommer att få sova bra många nätter till eftersom det är meningen att jag ska fortsätta med Imovane tills sömnen har stabiliserats. 


Det var förresten månadsvägning igår och det resultatet var så dystert att jag helst vill förtränga det och jag publicerar det absolut inte här i bloggen. Efter torsdagens kolesterolbesked och sedan vägningen, så har jag tappat lusten helt. Att behöva äta känns som ett nödvändigt ont och att behöva tänka på vad jag äter känns som en oöverstiglig tröskel. Ett enda stort BLÄ! Jag är så trött och jag blev så leds!! Jag tänker göra som jag alltid gör vid större bakslag: jag drar mig tillbaka för att tycka synd om mig själv ett tag (och kanske frossa i kolhydrater och socker) för att sedan komma tillbaka med mer ork och en positiv handlingsplan.


Halv-fridens.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ewa - 25 december 2014 22:37

Nu flyttar jag härifrån efter drygt 7 års bloggande. Naturligtvis ska jag fortsätta att blogga, men på en helt egen domän för att verkligen säkerställa äganderätten till mina texter. Jag flyttar hit: http://www.ewasundback.se/. Jag hoppas att ni följ...

Av Ewa - 24 december 2014 20:24

"Spiderman" med Toby McGuire och Kirsten Dunst. Det är inte bara tecknade filmer som fungerar när jag vill fly verkligheten. Superhjältar kan rädda mig för 2 timmar i taget. "Spiderman" är 12 år och det är länge sedan jag såg den, men just ikväll var...

Av Ewa - 24 december 2014 15:53

Elin störde mig. Pär irriterade mig. Båda gick mig på nerverna på ett sätt som definitivt hade att göra med ångest och sällskapssjuka. När det var 1 timme och 20 minuter kvar innan vi skulle åka till svärisarna för att fira julafton satte jag mig i s...

Av Ewa - 23 december 2014 16:14


...tycker om den träningsvärk som jag har idag och när inte ens jag gör det,ja, då är den löjligt grym. Jag har faktiskt tagit värktabletter för att över huvud taget kunna röra mig smärtfritt. I förmiddags var träningsvärken inte alltför hemsk och ja...

Av Ewa - 22 december 2014 22:09

Föddes och växte upp i Kiruna. Flyttade därifrån när jag var 22 år. Nästan flydde. De sista åren jag bodde där mådde jag oerhört dåligt och det är den känslan som blev mitt bestående minne av stan. Av en slump hittade jag en Kirunagrupp på FB med mån...

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards